SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-MLPPiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez Osobę studiującą wiedzy łączącej psychologię i biologię, w szczególności neuronauki, tj. zgłębienie wiedzy na temat wzajemnych relacji między czynnościami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego a funkcjonowaniem psychicznym.

Wymagania wstępne

Osoba studiująca powinna mieć zaliczony przedmiot Biologiczne podstawy zachowań.

Zakres tematyczny

Obszary pogranicza między neuronaukami i psychologią; struktura i funkcje mózgu; powiązania między strukturami i czynnościami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego a funkcjonowaniem psychicznym, układ regulacji emocji, neurobiologiczne korelaty zdolności do mentalizowania, psychoneurobiologia zaburzeń afektywnych i osobowości: kwestia strukturalnych a czynnościowych różnic. Próby w aktualnej literaturze z zakresu neuronauk w zlokalizowaniu: różnic między funkcjonowaniem psychicznym zdrowym a chorym, nerwowego podłoża zależności między stylem przywiązania, traumą a niektórymi zaburzeniami i chorobami tak, jak je definiują obecne standardy kliniczne ICD i DSM, agresji i przemocy, neurobiologicznych uwarunkowań depresji, uzależnień, zaburzeń snu, zaburzeń seksualnych oraz innych jednostek w klasyfikacji ICD i DSM.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin -  test końcowy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
 

Literatura podstawowa

  1. Nolte, J. 2011. Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgowia. Tom 1 i 2. Wrocław, Elsevier Urban & Partner.
  2. Sapolsky, R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN
  3. Sapolsky, R. 2022. Zachowuj się. Jak biologia wydobywa z nas to, co najgorsze i to, co najlepsze. Wydzwnictwo Media Rodzina.
  4. Mentalizowanie w praktyce linicznej. Allen, Fonagy i Bateman. 2014. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Clarkin, Fonagy i Bateman. 2013. Wydawnictwo UJ. 
  6. Clarkin, J., Fonagy, P., & Gabbard, G. (Eds.). 2010. Psychodynamic psychotherapy for personality disorders: A clinical handbook. American Psychiatric Publishing, Inc. rozdział 3 dotyczący neurobiologii zaburzeń osobowości.

Literatura uzupełniająca

  1. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  2. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 13:50)