SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-MjPwRK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Celem przedmiotu jest rozwijanie  umiejętności mediacyjnych przydatnych w pracy psychologa oraz opanowanie wiedzy z zakresu psychologii konfliktu.

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji społecznej.

Zakres tematyczny

 

Pojęcie, rodzaje, mechanizmy powstawania i rozwój konfliktu. Zakres i specyfika konfliktów w pracy psychologa. Techniki komunikacyjne neutralizowania konfliktu i budowania współpracy. Procedura mediacji  – definiowanie kwestii, poszukiwanie potrzeb stron, praca nad porozumieniem. Sytuacje trudne w procesie rozwiązywania konfliktów. Prawne aspekty mediacji.

 

 

Metody kształcenia

Mini wykłady, praca w grupach, gry dydaktyczne,  dyskusja, case study.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną  na podstawie:

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.;

- ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie testu ( pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu.

Dopuszczalna jest jest jedna nieobecność na zajęciach. 

Literatura podstawowa

Willmot W., HockerJ.,  Konflikty między ludźmi, Warszawa 2011        

 Moore  Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2003

Gójska A, Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych,  Warszawa 2007

Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników , [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna / pod red. E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska, Gdańsk  2016.

Literatura uzupełniająca

 

Bush R. , Baruch A., Folger J., The Promise of Mediation, San Francisco 2005.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów,  2004.

Duda A.K., Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019.

Lipowicz E., Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna , 2016, tom 42, cz. 1.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 17:31)