SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-MjPwRK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności mediacyjnych przydatnych w pracy psychologa oraz opanowanie wiedzy z zakresu psychologii konfliktu.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji społecznej.
Pojęcie, rodzaje, mechanizmy powstawania i rozwój konfliktu. Zakres i specyfika konfliktów w pracy psychologa. Techniki komunikacyjne neutralizowania konfliktu i budowania współpracy. Procedura mediacji – definiowanie kwestii, poszukiwanie potrzeb stron, praca nad porozumieniem. Sytuacje trudne w procesie rozwiązywania konfliktów. Prawne aspekty mediacji.
Mini wykłady, praca w grupach, gry dydaktyczne, dyskusja, case study.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie:
- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.;
- ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie testu ( pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).
Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu.
Dopuszczalna jest jest jedna nieobecność na zajęciach.
Willmot W., HockerJ., Konflikty między ludźmi, Warszawa 2011
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2003
Gójska A, Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007
Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników , [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna / pod red. E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska, Gdańsk 2016.
Bush R. , Baruch A., Folger J., The Promise of Mediation, San Francisco 2005.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, 2004.
Duda A.K., Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019.
Lipowicz E., Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna , 2016, tom 42, cz. 1.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 17:31)