SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IB - Lęk społeczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IB - Lęk społeczny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMLS1B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Nikel
  • dr Agnieszka Felińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą lęku społecznego, rozpoznawania jego źródeł, przejawów i konsekwencji oraz zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu opartych na dowodach najnowszych metod terapii lęku społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, społecznej i poznawczej, psychologii emocji i motywacji, biologicznych podstaw zachowania oraz diagnozy psychologicznej.

Zakres tematyczny

Lęk w ujęciu głównych teorii psychologicznych.  Zaburzenia lękowe wg DSM V i ICD 11. Fobia społeczna. Źródła, mechanizmy i przejawy lęku społecznego, fobii społecznej oraz nieśmiałości. Korelaty lęku społecznego i specyfika przetwarzania informacji u osób z lękiem społecznym. Ścieżki rozwoju lęku społecznego - czynniki ryzyka i ochrony. Sposoby radzenia sobie z lękiem społecznym. Diagnoza lęku społecznego. Leczenie, terapia i wsparcie osób z lękiem społecznym. Założenia, techniki i protokoły terapeutyczne zaburzeń lękowych w terapiach opartych o dowody ze szczególnym uwzględnieniem terapii EMDR, CBT, DBT i RTZ.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, studium przypadku, pokaz, seminarium, dyskusja problemowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne i film edukacyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie: prac zaliczeniowych związanych z tematyką zajęć i/lub kolokwium oraz aktywności na zajęciach w formie indywidualnej i grupowej.

Literatura podstawowa

  • Clark D.A. (2021). Burza w twojej głowie. Przerwij błędne koło negatywnych myśli. Wydawnictwo UJ.
  • Clark D.A., Beck A.T. (2018). Zaburzenia lękowe. Podręcznik z ćwiczeniami opartymi na terapii poznawczo-behawioralnej. Wydawnictwo UJ.
  • Gałecki P. (red.). (2018). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Era Urban & Partner.
  • Kępiński A. (1987). Lęk. PZWL.
  • Leary M., Kowalski, R. (2001). Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.
  • Leary M., Kowalski, R. (2002). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.
  • LeDoux J. (2020). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Copernicus Center Press.

Literatura uzupełniająca

  • Kofta M., Szustrowa T. (red.). (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting.
  • Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 13:28)