SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopatologia
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-Ppat
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 12
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Cele zajęć/przedmiotu:

  • Zdobycie wiedzy o zasadach tworzenia klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania oraz  klas zaburzeń psychicznych i jednostek klinicznych opisanych w ICD-10, ICD-11 (wersja wstępna WHO) oraz DSM-5.
  • Zdobycie wiedzy o objawach zaburzeń psychicznych i zachowania wg klasyfikacji medycznej ICD-11 w zakresie: zaburzeń lękowych, zespołów stresu potraumatycznego, zaburzeń dysocjacyjnych, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, zaburzeń związanych z szkodliwym używaniem substancji psychoaktywnych i zespołu uzależnienia, zaburzeń odżywiania i jedzenia, zaburzeń osobowości i zaburzenia perwersyjne, demencja i zaburzenia neurorozwojowe w późnej dorosłości.
  • Wykształcenie umiejętności zastosowania kryteriów normalności i zaburzeń psychicznych stosowanych w klasyfikacjach ICD-11 i DSM-5 w analizie wypowiedzi pacjentów, celem odróżnienia znaczących i nie znaczących klinicznie przeżyć i doświadczeń (poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych) oraz ich znaczenia dla rozpoznania konkretnej jednostki klinicznej
  • Wykształcenie umiejętności komunikowania się z innymi specjalistami w zakresie zdrowia psychicznego w zakresie kryteriów rozpoznawania symptomów różnych zaburzeń psychicznych i zachowania
  • Poznanie przez studenta społecznych i kulturowych uwarunkowań stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi i zachowania. 

Wymagania wstępne

Student powinien:

- posiadać wiedzę z psychologii ogólnej, zwłaszcza z psychologii poznawczej, emocji i motywacji; psychologii osobowości i diagnozy psychologicznej.

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów 

  1. Procedura i kryteria tworzenia klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania ICD-11 oraz DSM-5 – od podejścia kategorialnego do hybrydowego, dymensjonalno-kategorialnego
  2. Zaburzenia lękowe, zaburzenia związane ze stresem (zespół ostrego stresu i zespół stresu potraumatycznego), zaburzenia dysocjacyjne i pod postacią somatyczną.  Analiza case study.
  3. Zaburzenia stresu potraumatycznego i powikłanej żałoby. Analiza case study.
  4. Zaburzenia dysocjacyjne. Analiza case study.  
  5. Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne i impulsywne. Analiza case study.
  6. Zaburzenia używania, nadużywania i uzależnienia od substancji psychoaktywnych  zespołu odstawienia (abstynencyjne) oraz zaburzenia psychiczne będące konsekwencją długotrwałego używania substancji psychoaktywnych. Analiza case study.
  7. Zaburzenia osobowości. Modele kategorialne i dymensjonalne zaburzeń osobowości. Analiza case-study.
  8. Zaburzenia identyfikacji płciowej i preferencji seksualnych, nawyków i popędów np. piromania.  Zaburzenia parafilne. Analiza case study.
  9. Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność umysłowa) – przebieg i stopnie.  Charakterystyka upośledzenia stopnia lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego. Analiza case study.
  10. Zaburzenia neurorozwojowe w późnej dorosłości - demencja i inne zespoły psychoorganiczne. Analiza case study. 

Problematyka ćwiczeń:

  1. Modele postępowania diagnostycznego w formułowaniu diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych i zachowania.
  2. Procedury i zasady postępowania diagnostycznego o charakterze nozologicznym.
  3. Miejsce psychologów w zespołach diagnostycznych. Komunikowanie się w wielodyscyplinarnych zespołach konsultacyjnych. 
  4. Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania przez studentów znaczących klinicznie przeżyć, doświadczeń, sposobów myślenia i wnioskowania u pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
  5. Ćwiczenie umiejętności zestawiania symptomów zaburzeń psychicznych i zachowania w zbiory i ich porównania z opisami zaburzeń psychicznych i zachowania w ICD-10 i ICD-11 (tzw. matryce zaburzeń). Analiza sposobów formułowania hipotez oraz ich weryfikacji na podstawie materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej prowadzącego oraz opisów w podręcznikach z psychologii  klinicznej i psychiatrii. 

Metody kształcenia

Wykład

  • prezentacja multimedialna poszczególnych tematów i zagadnień wskazanych w programie nauczania 
  • omówienie case study z praktyki klinicznej z dyskusją 

Ćwiczenia 

  • analiza case-study w zakresie znaczących klinicznie przejawów w doświadczeniach wewnątrzpsychicznych i zachowaniach 
  • ćwiczenie kroków postępowania diagnostycznego w zakresie formułowania hipotez różnicowych i ich weryfikacji 
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z podręczników klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania ICD-11 i DSM-5
  • psychodramy na temat sposobów dyskusji w zespołach wielodyscyplinarnych zajmujących się diagnozą i leczeniem zaburzeń psychicznych i zachowania 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formy składające się na zaliczenie:

  • Egzamin pisemny: testowy z pytaniami otwartymi.
  • Zaliczenie ustne i kolokwium pisemne.
  • Praca zaliczeniowa: praca praktyczna polegająca na postawieniu hipotez na podstawie materiału klinicznego
  • Aktywność: indywidualna i grupowa oceniana na podstawie uczestnictwa studentów w analizie materiałów case study.
  • Aktywny udział w psychodramach pt. Konsultacje nad diagnozą różnicową w zespołach wielodyscyplinarnych.

Literatura podstawowa

Cierpiałkowska, L. (2018). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Cierpiałkowska, `L., Sęk, H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna (r. 10.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWN.

Cierpiałkowska, L. Soroko, E. (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Morrison, J. (2014). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Morrison, J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo UJ.

ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.

DSM-5 (2028). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Warszawa: Wydawnictwo: edra Urban& Partner

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 22:41)