Zdobycie wiedzy o zasadach tworzenia klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania oraz klas zaburzeń psychicznych i jednostek klinicznych opisanych w ICD-10, ICD-11 (wersja wstępna WHO) oraz DSM-5.
Zdobycie wiedzy o objawach zaburzeń psychicznych i zachowania wg klasyfikacji medycznej ICD-11 w zakresie: zaburzeń lękowych, zespołów stresu potraumatycznego, zaburzeń dysocjacyjnych, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, zaburzeń związanych z szkodliwym używaniem substancji psychoaktywnych i zespołu uzależnienia, zaburzeń odżywiania i jedzenia, zaburzeń osobowości i zaburzenia perwersyjne, demencja i zaburzenia neurorozwojowe w późnej dorosłości.
Wykształcenie umiejętności zastosowania kryteriów normalności i zaburzeń psychicznych stosowanych w klasyfikacjach ICD-11 i DSM-5 w analizie wypowiedzi pacjentów, celem odróżnienia znaczących i nie znaczących klinicznie przeżyć i doświadczeń (poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych) oraz ich znaczenia dla rozpoznania konkretnej jednostki klinicznej
Wykształcenie umiejętności komunikowania się z innymi specjalistami w zakresie zdrowia psychicznego w zakresie kryteriów rozpoznawania symptomów różnych zaburzeń psychicznych i zachowania
Poznanie przez studenta społecznych i kulturowych uwarunkowań stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
Wymagania wstępne
Student powinien:
- posiadać wiedzę z psychologii ogólnej, zwłaszcza z psychologii poznawczej, emocji i motywacji; psychologii osobowości i diagnozy psychologicznej.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów
Procedura i kryteria tworzenia klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania ICD-11 oraz DSM-5 – od podejścia kategorialnego do hybrydowego, dymensjonalno-kategorialnego
Zaburzenia lękowe, zaburzenia związane ze stresem (zespół ostrego stresu i zespół stresu potraumatycznego), zaburzenia dysocjacyjne i pod postacią somatyczną. Analiza case study.
Zaburzenia stresu potraumatycznego i powikłanej żałoby. Analiza case study.
Zaburzenia dysocjacyjne. Analiza case study.
Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne i impulsywne. Analiza case study.
Zaburzenia używania, nadużywania i uzależnienia od substancji psychoaktywnych zespołu odstawienia (abstynencyjne) oraz zaburzenia psychiczne będące konsekwencją długotrwałego używania substancji psychoaktywnych. Analiza case study.
Zaburzenia osobowości. Modele kategorialne i dymensjonalne zaburzeń osobowości. Analiza case-study.
Zaburzenia identyfikacji płciowej i preferencji seksualnych, nawyków i popędów np. piromania. Zaburzenia parafilne. Analiza case study.
Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność umysłowa) – przebieg i stopnie. Charakterystyka upośledzenia stopnia lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego. Analiza case study.
Zaburzenia neurorozwojowe w późnej dorosłości - demencja i inne zespoły psychoorganiczne. Analiza case study.
Problematyka ćwiczeń:
Modele postępowania diagnostycznego w formułowaniu diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych i zachowania.
Procedury i zasady postępowania diagnostycznego o charakterze nozologicznym.
Miejsce psychologów w zespołach diagnostycznych. Komunikowanie się w wielodyscyplinarnych zespołach konsultacyjnych.
Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania przez studentów znaczących klinicznie przeżyć, doświadczeń, sposobów myślenia i wnioskowania u pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
Ćwiczenie umiejętności zestawiania symptomów zaburzeń psychicznych i zachowania w zbiory i ich porównania z opisami zaburzeń psychicznych i zachowania w ICD-10 i ICD-11 (tzw. matryce zaburzeń). Analiza sposobów formułowania hipotez oraz ich weryfikacji na podstawie materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej prowadzącego oraz opisów w podręcznikach z psychologii klinicznej i psychiatrii.
Metody kształcenia
Wykład
prezentacja multimedialna poszczególnych tematów i zagadnień wskazanych w programie nauczania
omówienie case study z praktyki klinicznej z dyskusją
Ćwiczenia
analiza case-study w zakresie znaczących klinicznie przejawów w doświadczeniach wewnątrzpsychicznych i zachowaniach
ćwiczenie kroków postępowania diagnostycznego w zakresie formułowania hipotez różnicowych i ich weryfikacji
ćwiczenie umiejętności korzystania z podręczników klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zachowania ICD-11 i DSM-5
psychodramy na temat sposobów dyskusji w zespołach wielodyscyplinarnych zajmujących się diagnozą i leczeniem zaburzeń psychicznych i zachowania
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Formy składające się na zaliczenie:
Egzamin pisemny: testowy z pytaniami otwartymi.
Zaliczenie ustne i kolokwium pisemne.
Praca zaliczeniowa: praca praktyczna polegająca na postawieniu hipotez na podstawie materiału klinicznego
Aktywność: indywidualna i grupowa oceniana na podstawie uczestnictwa studentów w analizie materiałów case study.
Aktywny udział w psychodramach pt. Konsultacje nad diagnozą różnicową w zespołach wielodyscyplinarnych.
Literatura podstawowa
Cierpiałkowska, L. (2018). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cierpiałkowska, `L., Sęk, H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna (r. 10.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.