Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią diagnozy organizacyjnej oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej identyfikacji problemów w organizacji. Student zostanie wyposażony w praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu celów diagnozy, ilościowych i jakościowych metod gromadzenia danych dla potrzeb organizacji. Po zapoznaniu się z materiałem wykładów i ćwiczeń student potrafi trafnie diagnozować problem organizacyjny oraz systemowo analizować jego źródła i treści programów naprawczych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii pracy.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Przedmiot diagnozy organizacyjnej
Diagnozowanie w organizacji, metody i narzędzia stosowane w psychologii biznesu. Gromadzenie danych jakościowych (wywiady i obserwacje zachowań organizacyjnych), metody mieszane.
Zalety i wady obserwacji w DO
Metody ilościowe w diagnozowaniu organizacyjnym: badania kwestionariuszowe (zalety i ograniczenia)
Indeks rzeczowy problemów organizacyjnych - przegląd w zależności od charakteru organizacji
Planowanie procesu diagnostycznego. Etapy DO
Zastosowanie metody pentabazy w DO.Cechy dychotomicznych wymiarów metody pentabazy w DO
Problematyka przywództwa jako kluczowy problem organizacyjny, style przywództwa i centralne tendencje w realizacji stylów
Aspekt etyczny diagnozy organizacyjnej.
Ciągła ewaluacja procesu diagnozy organizacyjnej w kontekście globalizacyjnych zmian środowiska pracy.
Centrum Liderów Biznesu jako pzrykład syntetycznego podejścia do kluczowych problemów diagnozy organizacyjnej.
Problematyka ćwiczeń
Pomiar zjawisk występujących w organizacji: charakter relacji w zespołach pracy,
Tworzenie korzystnej atmosfery wsparcia i "zdrowej" rywalizacji
Lojalność pracowników jako problem organizacyjny; formy warsztatowe nastawione na podniesienie poziomu lojalności
Problematyka optymalnego zaangażowania pracowników, metody badania wydajności pracy
Przykłady diagnozy oddzielnych problemów organizacyjnych, analiza systemowa treści problemów organizacyjnych
Metody, techniki i formy przygotowania programów naprawczych dla organizacji o zróżnicowanych charakterze pracy
Innowacyjne metody i formy prac konsultingowych sprzyjająca wydobywaniu potencjału z zespołów pracowniczych w kontekście zapobiegania problemów organizacyjnych
Lider w zespole - pozytywne i negatywne przykłady. Podniesienie poziomu zadowolenia z wyników swojej pracy i współpracy z kolegami
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin pisemny - przygotowanie pisemnego projektu zaliczeniowego, którego treścią jest identyfikacja wybranego problemu organizacyjnego, przedstawienie jego przyczyn i czynników podmiotowych i organizacyjnych.
Ocena z ćwiczeń: podstawą oceny jest przygotowanie projektu, polegającego na propozycji diagnozy problemu organizacji - ocena projektu; ocena warunkowana jest także aktywnością studentów - indywidualną i /lub grupową, możliwą do zdobycia podczas dyskusji i analizy i omówienia tekstów naukowych.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena końcowa nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Literatura podstawowa
Stocki, R. (2012). Diagnoza organizacji od A do Z.Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Warszawa: Wolters Kluwer.
Hensel, P. (2010). Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Gliwice: Helion.
Chirkowska-Smolak T., Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji, w: Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
Sarges W., Management-Diagnostik. 4. Auflage. Hogrefe, Göttingen 2013.
Ronginska T., Cele i zadania Centrum Liderów Biznesu w strukturze Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2022, W: Zrównoważony rozwój a otoczenie człowieka: Monografia, 2022 / red. W Wawrzyniak,T. Zaborowski, Gorzów Wlkp. - Poznań: Polska Akademia Nauk, Instytut Badań i Ekspertyz Naukowych (#), s. 64-75.
Ronginska T., Centrum Liderów Biznesu w strukturze Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2022, W: Problemy aktywności człowieka w kontekście pracy, 2022 / red. nauk. Bogusław Pietrulewicz, Aneta Klementowska, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego (#), s. 61--71.
Literatura uzupełniająca
Bańka A., Psychopatologia pracy, Poznań, 2016.
Chirkowska-Smolak T.,Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań fokusowych) do pomiary postaw pracowników, w: Chirkowska-Smolak T., Zarządzanie oparte na dowodach, Teoria i praktyka, Warszawa:Libron, 2017.
Doliński A., Rongińska T., Zastosowanie kwestionariusza "Inwentarz Diagnostyki Osobowości w Kontekscie Sytuacyjnym - IPS" dla oceny kompetencji społeczno-komunikacyjnych pracowników socjalnych, 2018, Dyskursy Młodych Andragogów, 19, 207--221.
Ronginska T., Doliński A., Relational styles for solving difficult situations in an employee team, 2019, Management, Vol. 23, no. 1, 174--187.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 14:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.