SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Interwencja kryzysowa |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-IK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą interwencji kryzysowej oraz kształtowanie umiejętności przeprowadzenia skutecznej w sytuacjach kryzysowych.
Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, klinicznej i rozwojowej. Praktyczna wiedza z zakresu technik aktywnego słuchania, analizy i syntezy informacji.
Teoria i praktyka interwencji kryzysowej. Kluczowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach doświadczanego przez klienta kryzysu np. kryzys utraty, rozwojowy, egzystencjalny, myśli bądź ideacje suicydalne. Strategie postępowania - umiejętności niezbędne przy diagnozie funkcjonowania klienta oraz udzielaniu pomocy/wsparcia w sytuacji kryzysu. Deeskalacja emocjonalna klienta. Obciążenia w działalności interwencyjnej. Rozważania etyczne i standardowe dylematy interwenta,
Laboratorium: Wykład/projekt z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium pisemne (test z progami punktowymi na podstawie literatury oraz omawianych podczas zajęć zagadnień).
Udział w doświadczeniach: odgrywanie hipotetycznych scenek interwencyjnych (klient-interwent) w rozmaitych wersjach tematycznych.
Nieobecność na więcej niż 20% zajęć uniemożliwia uzyskanie oceny pozytywnej.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 14:44)