SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia II
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Felińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozwoju psychospołecznego jednostki w ujęciu life-span - ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju osobowości, rozwoju psychoseksualnego oraz czynników ryzyka i ochronnych, jak i budowania rezyliencji jednostki. Szczególny akcent położony zostanie również na wybrane problemy rozwojowe okresu dzieciństwa i adolescencji oraz przemiany cywilizacyjne i ich wpływ na rozwój człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej, poznawczej i uczenia się oraz z I części wykładu z psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

  1. Rozwój psychiczny i społeczny człowieka na kolejnych etapach życia: okres prenatalny, wczesne dzieciństwo (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy), średnie dzieciństwo (wiek przedszkolny), późne dzieciństwo (młodszy wiek szkolny), dorastanie, wczesna, średnia i późna dorosłość.
  2. Rozwój psychoseksualny w cyklu życia.
  3. Rozwój osobowości, kryzysy rozwojowe i zadania rozwojowe.
  4. Biologiczne uwarunkowania rozwoju człowieka w cyklu życia.
  5. Zasoby indywidualne i środowiskowe w rozwoju człowieka, zagrożenia i wyzwania kulturowo-społeczne, przemiany cywilizacyjne i ich wpływ na rozwój człowieka.
  6. Czynniki ryzyka i protekcyjne w prawidłowym rozwoju psychospołecznym człowieka, zjawisko rezyliencji.
  7. Wspomaganie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich specyficzne potrzeby w cyklu życia.
  8. Najczęstsze problemy rozwojowe okresu dzieciństwa i adolescencji, budowanie odporności dziecka, wsparcie rodziny.

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, studium przypadku, dyskusja, prezentacja multimedialna. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny: ocena z egzaminu w formie testu pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte. Egzamin jest zaliczony, gdy liczba poprawnych odpowiedzi wynosi co najmniej 70%.

Literatura podstawowa

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.

Bowlby J. (2007). Przywiązanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. GWP.

Brzezińska A. (2005). Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (red.). (2000). Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.

Cybulski M., Kędziora-Kornatowska K., Krajewska-Kułak E. Waszkiewicz N. (2017). Psychogeriatria. PZWL.

Gopnik A., Meltzoff A.N., Kuhl P.K. (2004). Naukowiec w kołysce. Media Rodzina.

Jócefik B., Iniewicz G. (2008). Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej. Wydawnictwo UJ.

Kornas-Biela D. (2004). Wokół początku życia ludzkiego. Instytut Wydawniczy PAX.

Obuchowska I. (1996). Drogi dorastania. WSiP.

Oleszkowicz A., Senejko A. (2023). Psychologia dorastania. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piaget J. (2005). Mowa i Myślenie Dziecka. Wydawnictwo Szkolne PWN.

Spitzer M., (2007). Jak Uczy się Mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Steuden S. (2022). Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (red.). (2017). Psychologia rozwoju człowieka. PWN.


 

Literatura uzupełniająca

Beisert M. (2023). Seksualność w cyklu życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrzan-Dętkoś M. (2012). Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Harmonia.

Czub M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf

Erikson E. H. (2004).Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka.

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska I. (2023). Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży. Scholar.

Kaja B. (2011). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. GWP.

Kamza A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

Matejczuk J. (2014). Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Instytut Badań Edukacyjnych.  http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_2_Wiek_przedszkoly.pdf

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_6_Pozna_faza_dorastania.pdf

Rękosiewicz M., Jankowski P. (2014). Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Monitoring_4_Srodkowy_wiek_szkolny.pdf

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 12:18)