SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Idee a praktyka społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Idee a praktyka społeczna
Kod przedmiotu 14.2--SocP-IaPS-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zainteresowanie uczestników relacjami między ideami a ich urzeczywistnieniem w praktyce życia publicznego i indywidualnego oraz przygotowanie ich do aktywnego,  świadomego i krytycznego uczestnictwa w życiu społecznym. Zajęcia mają zachęcić do samodzielnych poszukiwań intelektualnych, odniesienia się do tez, które wchodzą w zakres tematyczny przedmiotu. Tezy te są inspirowane wybranymi tekstami z zakresu socjologii, eseistyki społecznej oraz literatury pięknej. Namacalnym efektem analizy i dyskusji proponowanych tez mają być samodzielnie przygotowane mini eseje, zawierające próbę rozstrzygnięcia wybranego problemu.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Idee mają konsekwencje

W jaki sposób idee kształtują życie społeczne i gospodarcze?

(Max Weber, Michael Young, Michael Sandel, Francis Fukuyama)

2. Idee mają skomplikowaną przeszłość

W jaki sposób idee się tworzą, rozwijają i zanikają?

(Paweł Śpiewak, Richard Sennet, Rebecca Solnit)

3. Idee ulegają zniekształceniom

Jak jest możliwe przekształcenie się "szlachetnych idei" we własne przeciwieństwo?

(Karl R. Popper, George Orwell, Józef Tischner, Tomasz Polak)

4. Idee muszą być weryfikowane

Jakie narzędzia poznawcze i praktyczne służą weryfikacji idei?

(Stanisław Andreski, Hans Rosling, Marcin Napiórkowski)

5. Między fanatyzmem a cynizmem

Jak jest możliwe posiadanie poglądów bez popadania w cynizm lub fanatyzm?

(Peter Berger, Anton Zijderveld)

6. Idee podlegają dyskusji

W jaki sposób dyskutować o ideach i wartościach w sytuacji silnych podziałów?

(Nilufer Gole, Szymon Pękala)

Metody kształcenia

Analiza tekstów, dyskusja, redagowanie tekstu naukowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami.

Praca powinna dotyczyć jednego z zagadnień podejmowanych podczas zadań, odnosić się do literatury przedmiotu i spełniać kryteria tekstu naukowego.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Ocena z konwersatorium jest oceną z pracy pisemnej

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium

Literatura podstawowa

Peter Berger, Anton Zijderveld, Pochwała wątpliwości, Warszawa 2017.

Marcin Napiórkowski, Naprawić przyszłość, Warszawa 2022.

Szymon Pękala, Wojna idei, Kraków 2022.

Literatura uzupełniająca

Jonathan Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 18:24)