SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Idee a praktyka społeczna |
Kod przedmiotu | 14.2--SocP-IaPS-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zainteresowanie uczestników relacjami między ideami a ich urzeczywistnieniem w praktyce życia publicznego i indywidualnego oraz przygotowanie ich do aktywnego, świadomego i krytycznego uczestnictwa w życiu społecznym. Zajęcia mają zachęcić do samodzielnych poszukiwań intelektualnych, odniesienia się do tez, które wchodzą w zakres tematyczny przedmiotu. Tezy te są inspirowane wybranymi tekstami z zakresu socjologii, eseistyki społecznej oraz literatury pięknej. Namacalnym efektem analizy i dyskusji proponowanych tez mają być samodzielnie przygotowane mini eseje, zawierające próbę rozstrzygnięcia wybranego problemu.
1. Idee mają konsekwencje
W jaki sposób idee kształtują życie społeczne i gospodarcze?
(Max Weber, Michael Young, Michael Sandel, Francis Fukuyama)
2. Idee mają skomplikowaną przeszłość
W jaki sposób idee się tworzą, rozwijają i zanikają?
(Paweł Śpiewak, Richard Sennet, Rebecca Solnit)
3. Idee ulegają zniekształceniom
Jak jest możliwe przekształcenie się "szlachetnych idei" we własne przeciwieństwo?
(Karl R. Popper, George Orwell, Józef Tischner, Tomasz Polak)
4. Idee muszą być weryfikowane
Jakie narzędzia poznawcze i praktyczne służą weryfikacji idei?
(Stanisław Andreski, Hans Rosling, Marcin Napiórkowski)
5. Między fanatyzmem a cynizmem
Jak jest możliwe posiadanie poglądów bez popadania w cynizm lub fanatyzm?
(Peter Berger, Anton Zijderveld)
6. Idee podlegają dyskusji
W jaki sposób dyskutować o ideach i wartościach w sytuacji silnych podziałów?
(Nilufer Gole, Szymon Pękala)
Analiza tekstów, dyskusja, redagowanie tekstu naukowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami.
Praca powinna dotyczyć jednego z zagadnień podejmowanych podczas zadań, odnosić się do literatury przedmiotu i spełniać kryteria tekstu naukowego.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Ocena z konwersatorium jest oceną z pracy pisemnej
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium
Peter Berger, Anton Zijderveld, Pochwała wątpliwości, Warszawa 2017.
Marcin Napiórkowski, Naprawić przyszłość, Warszawa 2022.
Szymon Pękala, Wojna idei, Kraków 2022.
Jonathan Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Warszawa 2012.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 18:24)