SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-BPRW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z aspektami i czynnikami rozwoju biologicznego człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz zdobycie umiejętności oceny procesów wzrastania dziecka. Zdobycie wiedzy dotyczącej problemów cywilizacyjnych (ekologii żywienia, ekologii zdrowia i chorób), a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy
Wiedza z zakresu biologii człowieka (w tym budowy i funkcji układów człowieka), higieny i zachowań zdrowotnych.
Pojęcie ontogeneza, jej etapy oraz czynniki wpływające na rozwój człowieka. Pojęcie trendu sekularnego, jego składowe. Wiek rozwojowy i metody jego oceny. Rozwój wybranych struktur i funkcji w ontogenezie z uwzględnieniem potencjalnych nieprawidłowości. Postawa ciała i metody jej oceny. Dymorfizm płciowy człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka. Biologiczne determinanty zachowań. Problemy biokulturowe (społeczeństwo postindustrialne, globalizacja, ekologia żywienia, ekologia zdrowia i chorób).
obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% (2,0), 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0). Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %). Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0).
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń. Na ocenę wpływa także obecność i aktywność na zajęciach. W przypadkach nieobecności na zajęciach, student powinien uzupełnić braki. Dopuszcza się 13% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowacka-Chiari (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 17:04)