Opanowanie wiedzy z zakresu: budowy i działania narządów głosu, problemów związanych z nieprawidłową emisją głosu oraz zasad higieny, profilaktyki i rehabilitacji głosu.
Nabycie umiejętności prawidłowego wykonania i zastosowania ćwiczeń warsztatowych doskonalących sprawność głosową i komunikacyjną oraz opracowania konspektu warsztatu zawierającego przykłady ćwiczeń z zakresu emisji głosu i komunikacji głosowej.
Zrozumienie znaczenia sprawności głosowej i komunikacyjnej w pracy nauczyciela i animatora kultury oraz potrzeby ciągłego doskonalenia się w tym zakresie.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie - czym jest emisja głosu?
Budowa i działanie narządu głosu.
Głos ludzki i jego działanie - co mówi o nas nasz głos?
Potrzeba kształcenia głosu - dlaczego warto pracować z głosem?
Rodzaje problemów związanych z emisją głosu.
Emisja głosu w pracy animatora kultury i nauczyciela.
Praktyczne metody pracy nad głosem - warsztat pracy z grupą
Artykulacja - ćwiczenia artykulacyjne.
Oddychanie - ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia dykcyjne i głosowe - indywidualne i grupowe
"Emisja głosu i komunikacja językowa" (konspekty autorskich warsztatów).
Metody kształcenia
Ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i grupowe), prezentacja, dyskusja, metody ekspresyjne, gry dydaktyczne - głosowe, projektowanie warsztatu głosowo-komunikacyjnego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium - warunkiem i podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń warsztatowych oraz pozytywnej oceny z konspektu - autorskiego projektu warsztatu głosowo-komunikacyjnego. Ocena z konwersatorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń warsztatowych oraz z konspektu tj.autorskiego projektu warsztatu. Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach.
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Literatura podstawowa
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003.
Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2017.
Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2020.
M.Olejarz, Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] M.Olejarz, E. Lipowicz, J. Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Zielona Góra 2020.
Literatura uzupełniająca
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka kama ma, Gdańsk 1998.
M. Bończyk, Emisja głosu. Ćwiczenia usprawniające głos i mówienie, Warszawa 2012.
M. Rzepa, Choroby zawodowe narządu głosu wśród nauczycieli, "Nauczyciel i Szkoła", 2010, nr 3 (48), (pdf).
Psychologia i emisja głosu - https://easyvoice.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 00:58)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.