SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-AKTAS-WZFE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowożytnych koncepcji natury ludzkiej, zaznajomienie z najważniejszymi systemami etyki normatywnej; uświadomienie znaczenia i wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój kultury i nauki; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej.
brak
Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika. Działy filozofii. Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt (arché), zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro, zło (problem teodycei). Wybrane filozoficzne koncepcje: pytanie o cnotę etyczną (areté ) paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, Arystotelesa i Epikura wzór życia - pytanie o szczęście (eudajmonia) , średniowieczny obraz natury ludzkiej (św. Augustyn), narodziny renesansowego humanizmu, nowożytny naturalizm. Podstawy etyki: moralność, normy moralne, sankcja, sumienie, wartości, dylemat moralny, imperatyw.
Podstawowe systemy normatywne: aretologia, deontologia, aksjologia.
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint oraz (opcjonalnie) metod kształcenia na odległość.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z wykładów.
1. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Tom1, (wydanie dowolne).
2. Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
3. Ryszard Palacz, Klasycy filozofii, (wydanie dowolne)
4. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).
5. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
6. Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.
7. Powszechna Encyklopedia Filozofii, online: http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
8. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
9. Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
2. Etyka: zarys, Kraków 1992
3. Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.
4. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
5. Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.
6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.
7. Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 12:45)