SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-AKTAS-PRCZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw psychologii.

Zakres tematyczny

1. Rozwój a zmiana rozwojowa.

2. Determinanty i warunki prawidłowego rozwoju.

3.Teorie rozwoju człowieka w świetle koncepcji psychologicznych.

4. Etapy rozwoju człowieka - charakterystyka i osiągnięcia rozwojowe. Wspieranie rozwoju dziecka na poszczególnych etapach.

5. Rozwój emocjonalny, społeczny, moralny, poznawczy i osobowości w różnych etapach życia.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte  z odpowiedzi na zajęciach (dyskusji)  (50%), ocena z kolokwium (50%).

Wykład-ocena z testu pisemnego lub kolokwium w formie pytań otwartych. Próg zaliczenia 51% możliwych do uzyskania punktów.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.

  • Łoś Z. Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.

  • inna literatura podawana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 20:55)