poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć i składników kultury języka, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych norm i rodzajów błędów językowych oraz warunków i reguł poprawnego używania języka w różnych sytuacjach, w mowie i piśmie.
opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i pisania, sprawności językowej, cech dobrego stylu i kultury słowa.
kształtowanie kompetencji studentów w zakresie wrażliwości językowej, dbałości o kulturę języka, prawidłowej komunikacji międzyludzkiej, w tym także komunikacji językowej w internecie oraz w zakresie przygotowywania, prezentowania i oceniania publicznych wystąpień.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę o języku polskim.
Zakres tematyczny
Kultura języka (słowa) a komunikacja językowa. Kompetencje komunikacyjne.
Znaczenie kultury języka w pracy nauczycieli i animatorów kultury.
Język i jego funkcje.
Składniki kultury języka - poprawność i sprawność językowa, etyka i estetyka słowa
Norma językowa. Wybrane zasady poprawności językowej.
Najczęściej popełniane błędy językowe.
Natura polskiej wymowy. Akcent wyrazowy.
Etyka słowa. Nowomowa i manipulacja językowa.
Estetyka słowa. Brutalizacja życia publicznego. Grzeczność i etykieta językowa.
Prelekcja, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, zadania warsztatowe, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - Podstawą i warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z pracy pisemnej, z indywidualnych zadań warsztatowych oraz aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych zadań cząstkowych - pracy pisemnej, zadań warsztatowych oraz aktywności na zajęciach. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.
Ocena końcowa przedmiotu – ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2012.
Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, PWN, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca
Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2013.
Sherwyn P. Morreale, Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.
Olejarz M., Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] M.Olejarz, E.Lipowicz, J.Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2020.
Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Principles of Speech Communication, Longman Pub Group, 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 11:58)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.