SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia wychowania i uczenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia wychowania i uczenia się
Kod przedmiotu 05.8-WP-AKTAS-PWU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest

- zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi mechanizmów psychologicznych wychowania i procesu uczenia się.

- kształtowanie umiejętności zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej oraz jej projektowania i modyfikowania.

Wymagania wstępne

Wiedza z podstaw psychologii oraz podstaw rozwoju psychicznego.

Zakres tematyczny

Cele i zakres psychologii  wychowawczej i uczenia się.  Pojęcie wychowania i nauczania.Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju. Wychowanie a rozwój dziecka. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Rola rodzica i rola nauczyciela w kontekście samorozwoju. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

 Ćwiczenia własne, key study, prace pisemne, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: dyskusje, praca kontrolna oraz przygotowanie projektu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru.

Literatura podstawowa

Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002

Liberska H., Trempała J., 2020 Psychologia Wychowania. Wybrane problemy. Warszawa. 2020.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002

Farnicka, Marzanna. "The impact of cyber-activity on human development." Humanities and Social Sciences Letters 5.2 (2017): 43-53.

 

Literatura uzupełniająca

 

Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 21:20)