SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia wychowania i uczenia się |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-AKTAS-PWU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest
- zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi mechanizmów psychologicznych wychowania i procesu uczenia się.
- kształtowanie umiejętności zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej oraz jej projektowania i modyfikowania.
Wiedza z podstaw psychologii oraz podstaw rozwoju psychicznego.
Cele i zakres psychologii wychowawczej i uczenia się. Pojęcie wychowania i nauczania.Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju. Wychowanie a rozwój dziecka. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Rola rodzica i rola nauczyciela w kontekście samorozwoju. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ćwiczenia własne, key study, prace pisemne, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: dyskusje, praca kontrolna oraz przygotowanie projektu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru.
Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002
Liberska H., Trempała J., 2020 Psychologia Wychowania. Wybrane problemy. Warszawa. 2020.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002
Farnicka, Marzanna. "The impact of cyber-activity on human development." Humanities and Social Sciences Letters 5.2 (2017): 43-53.
Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 21:20)