SylabUZ
Wydział Nauk Społecznych
semestr zimowy 2023/2024
Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci - pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Metodyka wychowania
Metodyka wychowania - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Metodyka wychowania
Kod przedmiotu
05.9-WP-AKTAS-MW
Wydział
Wydział Nauk Społecznych
Kierunek
Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
15
1
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
30
2
30
2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z istotą procesu, metodami i metodyką wychowania.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych
Zakres tematyczny
Wykłady
Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna
Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej
Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej
Sposoby uprawiania teorii wychowania
Perspektywy teorii wychowania
Wartości źródłem wychowania.
Ćwiczenia
Proces wychowania - jego istota i funkcje. Metodyka wychowania
Pojęcie wychowania i jego cechy.
Charakterystyka procesu wychowawczego
Cele i metody wychowania
Operacjonalizacja celów wychowania
Dziedziny wychowania
Sytuacje wychowawcze
Zasady i formy wychowania
Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania
Działania wychowawcze w aspekcie metodyki
Metody kształcenia
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, działania praktyczne z obszaru wychowania.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki:
- napisanie na pozytywną ocenę kolokwium;
- pozytywnie oceniona wypowiedź ustna;
- pozytywna ocena aktywności na zajęciach.
Literatura podstawowa
Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów , Kraków 1993.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej , Toruń 1999.
Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej , Poznań 1999.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki , Warszawa 1993.
Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna , Warszawa 2000.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania , Kraków 2001.
Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu , Gdańsk 2006.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika , T. I-II, Warszawa 2003.
Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej , Poznań 2007.
Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies , Freeden M., Sargent L.T., Stears M., Oxford 2013
Literatura uzupełniająca
Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie , Kraków 1996.
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów , Kraków 2001.
Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej , Rzeszów 1995.
Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika , Kraków 2011.
Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna , Kraków 2010.
Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji , Warszawa 2000.
Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby , Katowice 2000.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 05:51)