SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia twórczości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-AKTAS-PsychT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii twórczości,
- opanowanie wiedzy dotyczącej znaczenia twórczości dla rozwoju człowieka w różnych aspektach,
- opanowanie wiedzy dotyczącej rozwoju zdolności twórczych u siebie i innych,
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.
Pojęcie, poziomy i obszary twórczości. Psychologiczne koncepcje twórczości. Osobowość twórcy w kontekście zdrowego funkcjonowania i psychopatologii. Społeczny kontekst twórczości (twórczość w społeczeństwie, miejscu pracy, rodzinie i szkole). Myślenie twórcze, proces twórczy, emocje i motywacje w procesie twórczym w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Wychowanie ku twórczości. Wspieranie rozwoju twórczości w procesie wychowania. Kulturowy kontekst twórczości. Twórczość w zawodzie animatora kultury. Uzdolnienia twórcze a inteligencja i inne zdolności. Modele twórczości. Wewnętrzne i zewnętrzne bariery w twórczości i ich przezwyciężanie.
Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne, pogadanka, praca z książką, metody aktywne, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego opisowego w formie ustnej lub pisemnej (50%) oraz aktywności na ćwiczeniach (50%). Aby uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium zaliczeniowego student musi uzyskać co najmniej 50% możliwych punktów.
Ocena z wykładu wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego opisowego formie ustnej lub pisemnej. Aby uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium zaliczeniowego student musi uzyskać co najmniej 50% możliwych punktów.
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z wykładu (50%).
Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2002.
Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2001.
Gembara U. Creativity in pre-school children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 2018
Gembara U., Twórczość w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. W: Janiszewska- Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U.(red.) (Nie)nowe problemy rozwoju. edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną., Zielona Góra 2019
Gembara U., Społeczne i psychiczne przeszkody w tworzeniu. W: Pastuszek A.(red.) Uczelnia miejscem sztuki., Zielona Góra 2015
Kowalik S., Siedem wykładów z psychologii sztuki., Poznań 2020.
Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.
Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997.
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.
Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.
oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 21:03)