SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne i kulturalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne i kulturalne
Kod przedmiotu 05.6-WP-AKTAS-SPEK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) i kulturalnych (pojęcie, typologia, diagnozowanie, uwarunkowanie zaspokajania w obszarze edukacji i uczestnictwa w kulturze, w tym edukacji i aktywności kulturalnej w sieci).

2. Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie diagnozowania funkcjonalnego specjalnych potrzeb edukacyjnych i kulturalnych poszczególnych grup uczniów ze SPE. Ukształtowanie umiejętności projektowania i organizowania procesu zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i kulturalnych w odniesieniu do poszczególnych grup uczniów ze SPE. Ukształtowanie umiejętności animacji kulturalnej i twórczej aktywności w sieci poszczególnych grup uczniów ze SPE.

3. Uwrażliwienie studenta na złożoną problematykę funkcjonowania edukacyjnego i kulturalnego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i kulturalnymi, na uwarunkowania wspomagania procesu edukacji i uczestnictwa w kulturze uczniów ze SPE. Uwrażliwienie studentów na potrzebę stałego wzbogacania wiedzy i podnoszenia umiejętności w tym zakresie – jako pedagogów i animatorów kultury.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychospołecznego funkcjonowania człowieka i jego uwarunkowań – ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę człowieka                      z niepełnosprawnością. Podstawowa wiedza z zakresu animacji kultury i twórczej aktywności w sieci - pozyskane na wcześniejszych etapach kształcenia i podczas dotychczasowego przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

1. Specjalne potrzeby edukacyjne, dzieci/uczniowie ze SPE - pojęcie, definicje, typologia - w świetle krajowych i międzynarodowych ujęć prawnych i literatury przedmiotu.

2. Uczestnictwo w kulturze uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza osób z niepełnosprawnością) - psychospołeczne uwarunkowania, formy uczestnictwa, koncepcja 5 układów kultury wg Sułkowskiego.

3. Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną (wzroku, słuchu) - podstawowe ustalenia tyflo- i surdopedagogiczne.

4. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z inteligencją niższą niż przeciętna, osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i niepowodzeniami edukacyjnymi uwarunkowanymi innymi czynnikami - podstawowe ustalenia oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, psychologii.

5. Osoby z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchu, osoby z odmiennością somatyczną – podstawowe ustalenia pedagogiki leczniczo-terapeutycznej.

6. Deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności języka (SLI) – podstawowe ustalenia logopedyczne, psychologiczne, neurologiczne.

7. Różnice kulturowe – jako przyczyna trudności adaptacyjnych, problem edukacyjny, wychowawczy, uczestniczenia w kulturze. Niedostosowanie społeczne i zagrożenie nim, zaburzenia zachowania i emocji – CD. Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i jego rodziny - podstawowe ustalenia pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii.

8. Szczególne uzdolnienia – supra- czy subnorma? Uczeń zdolny w systemie edukacji i jako uczestnik życia kulturalnego.

 

Problematykaa ćwiczeń:

  1. Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością wzroku w systemie edukacji i animowania aktywności kulturalnej (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych, kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej osób ociemniałych, niewidomych, słabowidzących. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.

  1. Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością słuchu w systemie edukacji i animowania aktywności kulturalnej (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych, kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej osób głuchych, ogłuchłych, niedosłyszących. Projektowanie procesu edukacji        i animacji kulturalnej w/w osób. Kultura Głuchych a specjalne potrzeby edukacyjne i kulturalne.

  2. Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niepełnosprawnością sprzężoną, z inteligencją niższą niż przeciętna, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych                    i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.

  3. Osoby/uczniowie przewlekle chorzy, z niepełnosprawnością ruchową, z odmiennością somatyczną w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji    i animacji kulturalnej w/w osób.

  4. Osoby/uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.

  5. Osoby/uczniowie z problemem niedostosowania społecznego i z zaburzeniami zachowania i emocji (CD), osoby/uczniowie w sytuacjach kryzysowych, osoby/uczniowie z trudnościami adaptacyjnymi z powodu różnic kulturowych lub zmian środowiska edukacyjnego - w w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.

  6. Osoby/uczniowie ze szczególnymi uzdolnieniami systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.

Ćwiczenia:

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Średnia ocen z:

1) Opracowania projektu. Kryteria oceny

projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;

2) Kolokwium z treści wykładów .

Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%);

dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.

Literatura podstawowa

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Czerwińska M., „Słowem potrafię wszystko”. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Zielona Góra 2012.

3. Dovigo F., Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective. Studies in Inclusive Education, Rotterdam 2017.

4. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

5. Świat pełen znaczeń. Kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2006.

 

Literatura uzupełniająca

1. Kończyk D., Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących, Warszawa 2008.

2. Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2005.

3. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 13:58)