SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kanał YouTube, film i streaming w pracy animatora kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kanał YouTube, film i streaming w pracy animatora kultury
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-KYT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • uzyskanie podstawowej wiedzy na temat wymogów technicznych, organizacyjnych oraz zasad autoprezentacji dla twórców treści wideo (filmy oraz streaming) na kanale YouTube,
  • nabycie umiejętności związanych z organizacją i realizacją materiałów wideo udostępnianych online,
  • ukształtowanie postaw etycznego i zgodnego z zasadami prawa autorskiego oraz RODO, prowadzenia kanału YouTube realizowanego na potrzeby animatora kultury.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotu "technologie informacyjne w pracy nauczyciela".

Zakres tematyczny

Oddziaływanie filmów i przekazów medialnych w świetle teorii psychologicznych i pedagogicznych. Koncentracja i utrzymanie uwagi jako warunek konieczny utrzymania widzów przed ekranami. YouTube jako platforma edukacyjna (realizacja wideo tutoriali oraz działań w obszarze animacji kultury). Kreowanie wizerunku marki: grafika (barwa, kształt, logo, logotyp oraz plansze tytułowe); dźwięk – autorskie wyróżniki dźwiękowe; wideo – opracowanie intro. Przygotowanie stanowiska do nagrywania dźwięku: statywy i mikrofony (ich rodzaje); aplikacje (Equalizer APO, Free VST Plugins, OBS Studio, Voicemod, Audacity); konfiguracja filtrów dźwięku. Przygotowanie stanowiska do nagrywania (streamowania) wideo. Kamery internetowe oraz aparaty fotograficzne; oświetlenie, statywy, greenscreen. Konfiguracja i sterowanie OBS Studio. Podstawowe informacje o prawie autorskim (wymogi serwisu YouTube). Montaż wideo – darmowe aplikacje: (Canva, Clipchamp, OpenShot Video Editor, Shotcut, DaVinci Resolve) Prowadzenie kanału YouTube – oprawa graficzna oraz opracowanie cyklu filmów.

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i symulacji,
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej),
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów, rozwiazywanie zadań, dyskusja,
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych,
  • praca z książką oraz kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu),
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "Kanał YouTube, film i streaming w pracy animatora kultury": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Leary M., Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017.
  3. Lipschultz J.H., Social Media Communication: Concepts, Practices, Data, Law and Ethics, , wyd. Routledge, Londyn 2020.
  4. Majorek M., Kod YouTube, Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, wyd. Universitas, Kraków 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  3. Malinowska-Parzydło J., Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, Wyd. Helion, Gliwice 2015.
  4. Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wyd. Helion, Gliwice 2013.
  5. Travis B., Cannell S., YouTube secrets: The Ultimate Guide to Growing Your Following and Making Money as a Video Influencer, Wyd. Gallery Books, New York 2018.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w Classroomie.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 11:43)