SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczne aspekty mass mediów |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-AKTAS-SAMM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z koncepcjami komunikowania i komunikowania masowego. Przedstawienie rozwoju badań nad komunikowaniem masowym. Scharakteryzowanie roli, celów i funkcji mass mediów. Wskazanie wpływu mass mediów na różne wymiary życia społecznego i funkcjonowania jednostki.
Posiadanie wiedzy zdobytej w trakcie realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii.
Wykłady:
Komunikowanie społeczne: podstawowe pojęcia, modele procesu komunikowania, rodzaje komunikowania, komunikat.
Rozwój badań nas komunikowanie masowym.
Mass media - rola, cele i funkcje.
Podstawowe sfery oddziaływania mass mediów.
Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy, rodzaje instytucji, media publiczne a media komercyjne.
Odbiorcy mass mediów: modele percepcji.
Ćwiczenia:
Mass media a tożsamość człowieka.
Mass media w procesie budowania więzi społecznych.
Medialny obraz rodziny i płci.
Oddziaływanie mass mediów na młodych odbiorców.
Mass media a zdrowie i choroba - przypadek pandemii Covid-19.
Mass media a kształtowanie wizerunku osób starszych.
Mass media w procesie komunikowania międzykulturowego.
Wykład - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Ćwiczenia - praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w małych grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na teście z całości nauczanych treści. Ocena wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Ćwiczeń
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (jedna dozwolona nieobecność) oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z ćwiczeń można uzyskać: za aktywność na zajęciach (maksymalnie 30% oceny) i kolokwium z omawianych treści (maksymalnie 70% oceny). Ocena z ćwiczeń wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Ocena końcowa
Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie ćwiczeń i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%).
1. Kozłowska A. (2006) Oddziaływanie mass mediów, Warszawa.
2. Mrozowski M. (2020) Przenikanie mediów, Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa.
3. Dziadzia, B. (2017) Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Warszawa.
4. Howitt, D. (2013) The Mass Media & Social Problems, Oxford.
1. Tanaś, V., Welskop, W. (2019) Mass media we współczesnym świecie, Łódź.
2. Sorlin P. (2014) Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa.
3. Goban-Klas, T. (2020) Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, Studia Medioznawcze, 21(4), s. 718-733.
4. Erbay M. (2022) The Downfall of Mass Media Public Relations and the Rise of Social Media, Paris.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 16:13)