SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-MTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także ich odmian on-line. Formułowanie przedmiotu badań, celów i problemów badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu studiowanego przez siebie kierunku.
Wykład
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Typy badań pedagogicznych.
Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.
Metoda, technika, narzędzie badawcze.
Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.
Specyfika badań on-line.
Dobór próby do badań.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Przedmiot badań - zdefiniowanie w oparciu o literaturę przedmiotu.
Formułowanie celu badań i problemów badawczych.
Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.
Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.
Wywiady niestandaryzowane.
Badania realizowane z wykorzystaniem Internetu.
Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Podstawowa analiza danych.
Przygotowanie podstawowego raportu z badań.
Wykład – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Laboratorium – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, ćwiczenie praktycznych umiejętności – definiowanie przedmiotu badań, formułowanie celów i problemów badawczych, przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, podstawowa analiza materiału empirycznego
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratorium
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność), zdefiniowanie przedmiotu badań, sformułowanie celu opisowego (diagnostycznego) i problemów badawczych opisowych (diagnostycznych) oraz skonstruowanie wybranego narzędzia badawczego. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania w – 20 punktów za sformułowanie przedmiotu badań, 20 punktów za sformułowanie przedmiotu badań, celu opisowego (diagnostycznego) i problemów badawczych opisowych (diagnostycznych), 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z laboratorium (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.
4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
5. Kozinets R. V., Netnografia : badania etnograficzne online, Warszawa 2012.
1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.
3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.
4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016
Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 14:38)