SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja kulturalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja kulturalna
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-EK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i współczesnymi podejściami do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa  wiedza na temat procesów edukacyjnych i wychowawczych, zjawisk w kulturze współczesnej, uczestnictwa w kulturze i jego funkcji oraz  znajomość metodyki animacyjnej.

Zakres tematyczny

Wykłady 

  1. Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej.
  2.  Sztuka i ekspresja twórcza  jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania dziecka.
  3.  Pomiędzy celami indywidualnymi a społecznymi - różnorodność ujęć edukacji kulturalnej w polskiej refleksji i praktyce
  4. Uczestnictwo w kulturze rodzin. Wyzwania międzypokoleniowej edukacji kulturalnej 
  5. Uczestnictwo w kulturze osób starszych. Wyzwania edukacji kulturalnej seniorów
  6. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne przestrzenie edukacji kulturalnej.
  7.  Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych

Ćwiczenia 

  1. Style pracy edukatorów kulturalnych – z badań praktyki edukacyjnej
  2. Obszary, formy, metody edukacji kulturalnej - analiza wybranych praktyk 
  3. Projektowanie tematycznego cyklu zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników
  4. Realizacja zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników

Metody kształcenia

Wykłady – wykład z prezentacją multimedialna wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, studium przypadku, burza mózgów, projektowanie, warsztat, prezentacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się ocena  aktywności na zajęciach, ocena  za opracowaną  koncepcję spójnych tematycznie zajęć z zakresu edukacji kulturalnej  oraz  za ich realizację. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna powinna być zaliczona na konsultacjach dla studentów.

Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego. Oceny wyliczane są według następujących progów punktowych: 55% - 64% - dostateczny; 65% - 74% - dostateczny plus; 75% - 84% - dobry; 85% - 94% - dobry plus; 95% - 100% - bardzo dobry.

Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

  1.  Jörissen B., Unterberg L., Digitale Kulturelle Bildung: Bildungstheoretische Gedanken zum Potenzial Kultureller Bildung in Zeiten der Digitalisierung, In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: https://www.kubi-online.de/artikel/digitale-kulturelle-bildung-bildungstheoretische-gedanken-zumpotenzial-kultureller-bildung.
  2. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
  3. Krajewski, M., Schmidt, F.,  Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy, Kraków 2014.
  4.  Pernak R., Rodzina w instytucji kultury. Podstawowe wyróżniki odbiorcy, W: M. Hert, Mieszała A. (red.), Rodziny/2015. Seniorki i seniorzy/2016 w instytucji kultury, Poznań 2018.
  5. Słowińska S., Edukacja kulturalna. Konteksty, podejścia, trudności, potencjały, Kraków 2020.

Literatura uzupełniająca

  1.  Reinwand-Weiss  V-I.,  Kulturelle Bildung und Digitalisierung – zwei Gegensätze? KULTURELLE BILDUNG ONLINE 2019: https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-digitalisierung-zwei-gegensaetze.
  2. Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak!  Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
  3. Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017

 

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 00:18)