Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i współczesnymi podejściami do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat procesów edukacyjnych i wychowawczych, zjawisk w kulturze współczesnej, uczestnictwa w kulturze i jego funkcji oraz znajomość metodyki animacyjnej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej.
Sztuka i ekspresja twórcza jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania dziecka.
Pomiędzy celami indywidualnymi a społecznymi - różnorodność ujęć edukacji kulturalnej w polskiej refleksji i praktyce
Uczestnictwo w kulturze rodzin. Wyzwania międzypokoleniowej edukacji kulturalnej
Uczestnictwo w kulturze osób starszych. Wyzwania edukacji kulturalnej seniorów
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne przestrzenie edukacji kulturalnej.
Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych
Ćwiczenia
Style pracy edukatorów kulturalnych – z badań praktyki edukacyjnej
Obszary, formy, metody edukacji kulturalnej - analiza wybranych praktyk
Projektowanie tematycznego cyklu zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników
Realizacja zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników
Metody kształcenia
Wykłady – wykład z prezentacją multimedialna wykład interaktywny, dyskusja.
Ćwiczenia – praca w grupach, studium przypadku, burza mózgów, projektowanie, warsztat, prezentacja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, ocena za opracowaną koncepcję spójnych tematycznie zajęć z zakresu edukacji kulturalnej oraz za ich realizację. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna powinna być zaliczona na konsultacjach dla studentów.
Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego. Oceny wyliczane są według następujących progów punktowych: 55% - 64% - dostateczny; 65% - 74% - dostateczny plus; 75% - 84% - dobry; 85% - 94% - dobry plus; 95% - 100% - bardzo dobry.
Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Jörissen B., Unterberg L., Digitale Kulturelle Bildung: Bildungstheoretische Gedanken zum Potenzial Kultureller Bildung in Zeiten der Digitalisierung, In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: https://www.kubi-online.de/artikel/digitale-kulturelle-bildung-bildungstheoretische-gedanken-zumpotenzial-kultureller-bildung.
Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
Krajewski, M., Schmidt, F., Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy, Kraków 2014.
Pernak R., Rodzina w instytucji kultury. Podstawowe wyróżniki odbiorcy, W: M. Hert, Mieszała A. (red.), Rodziny/2015. Seniorki i seniorzy/2016 w instytucji kultury, Poznań 2018.
Słowińska S., Edukacja kulturalna. Konteksty, podejścia, trudności, potencjały, Kraków 2020.
Literatura uzupełniająca
Reinwand-Weiss V-I., Kulturelle Bildung und Digitalisierung – zwei Gegensätze? KULTURELLE BILDUNG ONLINE 2019: https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-digitalisierung-zwei-gegensaetze.
Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak! Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 00:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.