SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja medialna w projektach animacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-EMPA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia najważniejszych założeń i zadań edukacji medialnej. Kształtowanie umiejętności projektowania, przygotowania oraz metodycznego przeprowadzenia projektów/warsztatów animacyjnych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną. Kształtowanie umiejętności wyrażania opinii na temat omawianych projektów oraz rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w kulturze i edukacji.
Problematyka laboratorium
Pedagogika medialna a edukacja medialna. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Poznanie miejsca i znaczenia edukacji medialnej w projektach animacyjnych. Przegląd i analiza scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej na podstawie strony edukacjamedialna.edu.pl oraz materiałów udostępnionych przez prowadzącego. Opracowanie własnych scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej w projektach animacyjnych. Projektowanie i metodyczna realizacja warsztatów/projektów animacyjnych w zakresie świadomego, prawidłowego i bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Prezentacja i ewaluacja przedstawionych projektów w grupie.
Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena z przygotowanego i przedstawionego projektu, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów). Zaliczenie wszystkich zadań i prac podlegających ocenie.
Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).
Huk T., Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków-Katowice, 2014.
Ogonowska A., Ptaszek G., Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, 2016.
Penkowska G., (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej, Gdańsk, 2013.
Brüggemann M., Medienbildung für alle, Kopäd Verlag, München 2019.
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 11:35)