SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka mediów
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-DM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie Studentów z istotą i założeniami organizowania procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem mediów oraz rozwijanie umiejętności planowania (zgodnie z metodyką) zajęć edukacyjnych wspomaganych metodami i narzędziami ICT.

Wymagania wstępne

Elementarna wiedza z zakresu: dydaktyki ogólnej, komunikacji interpersonalnej.

Zakres tematyczny

Wykład:

W1: Nowe media w dyskusji społecznej;

W2: Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów; 

W3: Kompetencje medialne jako kluczowy wymóg każdej profesji;

W4: Koncepcje (modele) kompetentnej pracy z mediami; 

W5: Uczenie się w kontekście nauczania w świecie mediów; 

W6-7: Technologia informacyjno-komunikacyjna (nowe media) jako narzędzia poznawcze, wspomagające proces nauczania-uczenia się; Popularyzowanie problematyki nauczania-uczenia się wspomaganego kognitywnymi narzędziami ICT; Kolokwium zaliczeniowe - dyskusja.

Ćwiczenia:

Ćw1-2: Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej wspomaganej metodami i narzędziami ICT;

Ćw3-7: Toki zajęć z użyciem komputera i Sieci: strategie podające, ćwiczeniowe, problemowe, eksponujące a uczenie się przez przyswajanie, działanie, odkrywanie, przeżywanie; Projektowanie jednostki metodycznej (konspektu/scenariusza zajęć) uwzględniając: Typy zajęć; Strukturę jednostki metodycznej; Toki zajęć szkoleniowych. Planowanie elementów konspektu/scenariusza szkoleń wskazujących na: temat, cele (ogólny, operacyjne, wychowawcze/Postawy), metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne/media edukacyjne, literaturę, ogniwa/fazy zajęć wybranej strategii (czynności szkoleniowca/czynności osoby szkolonej = Dialog/komunikację).

Ćw8-9: Formy i metody zajęć oraz materiały/narzędzia medialne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe, media społecznościowe itp.);

Ćw10-11: Media a kontrola i ocena wiadomości, umiejętności, postaw – efekty kształcenia;

Ćw12-13: Koncepcje dydaktyki mediów – zorientowanie na: nauczycielu, modelu, zadaniu, systemie, odkrywaniu, działaniu. Metody, techniki, narzędzia edukacji zdalnej;

Ćw14-15: Serwisy i oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa kształcenia (wyznaczniki określania ich jakości); Popularyzowanie problematyki etycznej, ergonomicznej, bezpiecznej pracy w środowisku cyfrowym.

Metody kształcenia

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.

Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie na ocenę – według pisemnego sprawdzianu testowego – egzamin pisemny (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i ćwiczeń z jednakową wagą (50% wykład, 50% ćwiczenia).

Literatura podstawowa

  1. Austin T, Doust R., Projektowanie dla nowych mediów [New media design], przeł. A. Garbiński, PWN, Warszawa 2008.
  2. Baron-Polańczyk E., Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
  3. Baron-Polańczyk E., My i oni. Uczniowie wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
  4. Bates A.W. (Tony), Teaching in a Digital Age. Subtitle:Guidelines for designing teaching and learning, Tony Bates Associates LTD., Vancouver, B.C., 2019.
  5. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
  6. Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych: efektywne strategie edukacyjne [Design for how people learn], przeł. B. Solecki, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017.
  7. Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów [Mediendidaktik: neue Medien in Lehr- und Lernprozessen], przeł. J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2008.
  8. Levinson P., Nowe nowe media [New new media]przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
  9. Lister M. [et al.], Nowe media. Wprowadzenie [New media. Introduction], przekł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  10. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia, GWP, Gdańsk 2015.
  11. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
  12. Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, tom 1, PWN, Warszawa 2007.
  13. Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, tom 2, PWN, Warszawa 2007.
  14. Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca

  1. Aleksander T., Andragogika: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom-Kraków 2013.
  2. Baron-Polańczyk E. (ed.), ICT in educational design: processes, materials, resources, Vol. 1-14, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012-2019.
  3. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  4. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne: projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
  5. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
  6. Castells M., Społeczeństwo sieci [Rise of the network society], przekł. M. Marody et al., PWN, Warszawa 2013.
  7. Jędryczkowski J., (red.),.Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
  8. Kiełb-Starczewska E., Sieć mediów w edukacji, Advert Studio, Katowice 2016.
  9. Łaguna M., Szkolenia, GWP, Gdańsk 2008.
  10. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice [Studienbuch pädagogische Kommunikation], przeł. M. Wojdak-Piątkowska, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2005.
  11. Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań 2012.
  12. Tanaś M. (red.), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza "Impuls”, Kraków 2007.
  13. Tanaś M., Galanciak S. (red.), Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
  14. Wagner J., Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji pedagogów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 16:38)