SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka mediów |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-DM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie Studentów z istotą i założeniami organizowania procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem mediów oraz rozwijanie umiejętności planowania (zgodnie z metodyką) zajęć edukacyjnych wspomaganych metodami i narzędziami ICT.
Elementarna wiedza z zakresu: dydaktyki ogólnej, komunikacji interpersonalnej.
Wykład:
W1: Nowe media w dyskusji społecznej;
W2: Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów;
W3: Kompetencje medialne jako kluczowy wymóg każdej profesji;
W4: Koncepcje (modele) kompetentnej pracy z mediami;
W5: Uczenie się w kontekście nauczania w świecie mediów;
W6-7: Technologia informacyjno-komunikacyjna (nowe media) jako narzędzia poznawcze, wspomagające proces nauczania-uczenia się; Popularyzowanie problematyki nauczania-uczenia się wspomaganego kognitywnymi narzędziami ICT; Kolokwium zaliczeniowe - dyskusja.
Ćwiczenia:
Ćw1-2: Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej wspomaganej metodami i narzędziami ICT;
Ćw3-7: Toki zajęć z użyciem komputera i Sieci: strategie podające, ćwiczeniowe, problemowe, eksponujące a uczenie się przez przyswajanie, działanie, odkrywanie, przeżywanie; Projektowanie jednostki metodycznej (konspektu/scenariusza zajęć) uwzględniając: Typy zajęć; Strukturę jednostki metodycznej; Toki zajęć szkoleniowych. Planowanie elementów konspektu/scenariusza szkoleń wskazujących na: temat, cele (ogólny, operacyjne, wychowawcze/Postawy), metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne/media edukacyjne, literaturę, ogniwa/fazy zajęć wybranej strategii (czynności szkoleniowca/czynności osoby szkolonej = Dialog/komunikację).
Ćw8-9: Formy i metody zajęć oraz materiały/narzędzia medialne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe, media społecznościowe itp.);
Ćw10-11: Media a kontrola i ocena wiadomości, umiejętności, postaw – efekty kształcenia;
Ćw12-13: Koncepcje dydaktyki mediów – zorientowanie na: nauczycielu, modelu, zadaniu, systemie, odkrywaniu, działaniu. Metody, techniki, narzędzia edukacji zdalnej;
Ćw14-15: Serwisy i oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa kształcenia (wyznaczniki określania ich jakości); Popularyzowanie problematyki etycznej, ergonomicznej, bezpiecznej pracy w środowisku cyfrowym.
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie na ocenę – według pisemnego sprawdzianu testowego – egzamin pisemny (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i ćwiczeń z jednakową wagą (50% wykład, 50% ćwiczenia).
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 16:38)