Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży, a także z różnymi sposobami wykorzystywania internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością oraz zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii
Zakres tematyczny
Wykłady
Seksualność człowieka. Komponenty seksualności. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Prawa seksualne i reprodukcyjne
Przegląd wybranych rezultatów badań nad seksualnością Polaków. Seksualność młodzieży; seksualność i aktywność seksualna osób w wieku reprodukcyjnym; aktywność seksualna internautów, seksualność osób niepełnosprawnych.
Historia seksualności. Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych. Religia a seksualność człowieka. Seksualność w kulturach świata
Społeczne konstruowanie seksualności – zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny
Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych) - między erotyką a pornografią
Edukacja seksualna i wychowanie seksualne. Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej
Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI
Ćwiczenia
Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych. Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć. Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne.
Kobiecość i męskość a Internet. Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci. Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem internetu (cyberseks, sexting).
Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.
Emancypacja osób LGBTQ - społeczność queer.
Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, kultura BDSM, poliamoria
Substancje psychoaktywne a seksualność człowieka
Przekaz medialny dotyczący seksualności - kampanie w internecie wykorzystujące seksualność człowieka; pornografia i zagrożenia z nią związane
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Próg zaliczenia 60%.
Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Ocena końcowa
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Grabski B., Mijas M., Dora M., Iniewicz G.(2020). Dysforia i niezgodność płciowa. Kompendium dla praktyków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
Kowalczyk R., Tritt RJ., Lew-Starowicz Z. (2016), LBG. Zdrowie psychiczne i seksualne Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Lew-Starowicz Z. (2022), Psychoseksuologia. Metody diagnostyczne i terapeutyczne, GWP, Sopot
Wąż K., red. (2019), Obyczajowość seksualna Polaków. Perspektywa interdyscyplinarna, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków
Literatura uzupełniająca
Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk
Foucault M. (2010), Historia seksualności, Warszawa
Stola A., Kowalczyk R. (2021) Chemsex. Ujęcie wielodyscyplinarne, Wydawnictwo PWN.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 16:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.