SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Monitorowanie mediów społecznościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Monitorowanie mediów społecznościowych
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-MMS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy na temat narzędzi Big Data do monitorowania aktywności w mediach społecznościowych oraz narzędzi SEO (search engine optimization) służących do optymalizacji stron internetowych w celu zwiększania ich oglądalności oraz skuteczności oddziaływania.
  • nabycie umiejętności generowania, analizowania oraz wdrażania wniosków z raportów Big Data (np. Google Analytics, YouTube Analytics).
  • ukształtowanie postaw etycznego prowadzenia kampanii marketingowych: unikanie wprowadzania w błąd odbiorców; unikanie działania na ich szkodę (manipulacja i nakłanianie  określonych zachowań konsumenckich); przestrzeganie zasad prawa autorskiego oraz RODO.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu studiów: "technologie informacyjne w pracy nauczyciela"
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu studiów: "kanał YouTube, film i streaming w pracy animatora kultury".

Zakres tematyczny

Monitoring mediów – ustalenia terminologiczne i pojęcia.
Media a multimedia. Autoprezentacja w mediach społecznościowych. Nowy typ oddziaływań w mediach społecznościowych: neuromarketing, marketing szeptany i wirusowy. Web Analytics (np. Google Analytics oraz analityki wykorzystanych mediów społecznościowych). Monitorowanie kampanii promocyjnej w Sieci oraz ocena skuteczności tego typu działań. Narzędzia Big Data w procesie monitorowania mediów społecznościowych. Ilościowa i jakościowa analiza tekstów kultury (analiza przekazów medialnych). Nowy typ odbiorcy/ klienta w świetle teorii psychologicznych i pedagogicznych; kreowanie wizerunku (brand marketing; web design, public relations, Internet jako platforma biznesowa). Analiza witryn internetowych promujących: imprezy, wydarzenia, instytucje lub organizacje). Analiza i ocena: UX (User Experience) witryn internetowych oraz profili w mediach społecznościowych; oprawy graficznej (Web Design); logo/logotypów oraz wizerunku marki (Brand Marketing); ocena optymalizacji witryn internetowych (SEO). Ocena pozycjonowania organicznego witryny: nazwa i adres, struktura witryny oraz stron docelowych, interesujące – autorskie treści, prezentacja wynosząca; rozwiązania koncentrujące i utrzymujące uwagę odbiorców. Projekt/raport  – analiza raportów: YouTube Analytics, Google Analytics oraz wykorzystywanych mediów społecznościowych.

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i symulacji,
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej),
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja,
  • ćwiczenia laboratoryjne: projektowanie i realizacja (narzędzi online) analiza (raportów big data), wykonywanie obliczeń i wnioskowanie.
  • praca z książką oraz kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu),
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informacyjne w pracy nauczyciela": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Cengiel P., Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie, Wyd. Onepress Helion, Gliwice 2021.
  3. Lipschultz J.H., Social Media Communication: Concepts, Practices, Data, Law and Ethics, , wyd. Routledge, Londyn 2020.
  4. Zastrożna M., Google Analytics dla marketingowców, Wyd. Helion, Gliwice 2015.

Niezbędne materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu lub w Classroomie.

Literatura uzupełniająca

  1. Jędryczkowski J., Publikacje dotyczące YouTube Analytics: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  2. Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wyd. Helion, Gliwice 2013.
  3. Bailyn E., SEO dla każdego, Wyd. Helion, Gliwice 2014.
  4. Majorek M., Kod YouTube, Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, wyd. Universitas, Kraków 2015.
  5. Travis B., Cannell S., YouTube secrets: The Ultimate Guide to Growing Your Following and Making Money as a Video Influencer, Wyd. Gallery Books, New York 2018.
  6. Ritter M. , Winterbottom C., UX w projektowaniu witryn internetowych, Wyd. Helion, Gliwice 2021.
  7. Michalak P.R., Daszkiewicz D., Anna Musz A., Marketing wirusowy w internecie, Wyd. Helion, Gliwice 2009.

Niezbędne materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu lub w Classroomie.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w Classroomie.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 15:09)