SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-WdEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z  zakresu edukacji międzykulturowej.

 

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych właściwości  i metod procesu wychowania  oraz wiedza na temat kulturowych podstaw edukacji i wychowania.

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele
  •  Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne
  • Zróżnicowanie kulturowe w Polsce
  •  Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej
  • Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia)
  • Wielokulturowość  w badaniach empirycznych

Ćwiczenia

  •  Koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej
  • Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego /  Wielokulturowość lokalnie - analiza zjawisk (temat do wyboru przez grupę)
  • Spotkania z praktyką edukacji międzykulturowej - studium  przypadków/ wizyty studyjne/spotkania z praktykami edukacji międzykulturowej 
  • Projektowanie i realizacja działania z zakresu edukacji międzykulturowej (np. akcji/ imprezy/ warsztatów/debaty i in.)

 

Metody kształcenia

Wykłady –wykład interaktywny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Ćwiczenia – dyskusja, warsztat, prezentacja, studium przypadku, debata oxfordzka, zadania praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin w formie testu. Oceny wyliczane są według następujących progów punktowych: 55% - 64% - dostateczny; 65% - 74% - dostateczny plus; 75% - 84% - dobry; 85% - 94% - dobry plus; 95% - 100% - bardzo dobry.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: analizę i prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństw wielokulturowych lub lokalnych zjawisk/problemów związanych z wielokulturowością; analizę i przedstawienie  dobrej praktyki z zakresu edukacji międzykulturowej; zaplanowanie i przeprowadzenia  działania z zakresu edukacji międzykulturowej (np. akcji,  imprezy, warsztatu, debaty); aktywność na zajęciach.  Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.
  2. Edukacja w społeczeństwach wielokulturowych, red. W. Kremień i in., Warszawa 2012,
  3. Edu­kacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.
  4. Krüger-Potratz M., Interkulturelle Bildung. Eine Einführung, Münster/New York/ München/ Berlin 2005.
  5. Kwiatkowska A., Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym, Warszawa 2019.
  6. Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Streotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.
  2. Mosty zamiast murów. O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.
  3. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
  4. Młynarczuk-Sokołowska A., Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci, Białystok 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 22:52)