SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-TIPWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań oraz narzędzi,
  • ukształtowanie umiejętności skutecznego korzystania z narzędzi ICT w pracy naukowej i zawodowej,
  • ukształtowanie postaw: legalnego, bezpiecznego, etycznego i refleksyjnego posługiwania się ICT w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym oraz narzędziach ICT (zakres szkoły średniej).

 

Zakres tematyczny

Podstawowe pojęcia z zakresu ICT; zastosowanie ICT w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego: budowa i zasada działania komputera; bezpieczeństwo systemu i danych (kopia systemu, dyski sieciowe i synchronizacja danych oraz szyfrowanie); ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; podstawowe narzędzia ICT.

Społeczne aspekty ICT i ich zastosowań; wpływ na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu a zmiana preferencji poznawczych pod wpływem długotrwałego korzystania z przekazów medialnych: zanik czytelnictwa, zanik zdolności skupienia uwagi, cyfrowa demencja; manipulacja w przekazach medialnych (treść i forma przekazu); pojęcia: bańka informacyjna; fake news; trolling, cyberbullying.

Uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego. 

Edytor tekstu (Microsoft Word lub LibreOffice Writer) w pracy zawodowej wychowawcy resocjalizacyjnego.

Arkusz kalkulacyjny w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego (Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); podstawowe funkcje i formuły; podstawowe zastosowania (obliczenia, wykresy, statystyka, filtrowanie i sortowanie).

Komponenty multimedialne przekazów online (obraz, dźwięk, film oraz ich realizacja; podstawowe pliki multimedialne oraz ich właściwości).

Multimedialne Witryny Google jako narzędzie do realizacji różnorodnych form twórczej aktywności w sieci; udostępnianie plików i folderów; realizacja witryny internetowej o tematyce zgodnej ze studiowaną specjalnością; realizacja sieciowych komponentów witryny: prezentacji multimedialnych, pokazów zdjęć, materiałów wideo, map, kalendarzy, testów i ankiet. 

Korzystanie z sieciowych baz danych (na przykładzie baz Uniwersytetu Zielonogórskiego); LibreOffice Base jako narzędzie do tworzenia baz danych.

Zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming wideo; korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); organizacja i prowadzenie zajęć typu blended learning i e-learning.

 

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informacyjne w pracy nauczyciela": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  3. Official Google Blog (2023), https://blog.google/
  4. Official Microsoft Blog (2023), https://blogs.microsoft.com/

Corocznie niezbędne materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.

Literatura uzupełniająca

  1. Bhanot R., Educational Development Through Information and Communications Technology, wyd. Routledge, Londyn 2017.
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

Corocznie dodatkowe materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w Classroomie.

 


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 11:16)