SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Technologie informacyjne w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-TIPWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym oraz narzędziach ICT (zakres szkoły średniej).
Podstawowe pojęcia z zakresu ICT; zastosowanie ICT w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego: budowa i zasada działania komputera; bezpieczeństwo systemu i danych (kopia systemu, dyski sieciowe i synchronizacja danych oraz szyfrowanie); ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; podstawowe narzędzia ICT.
Społeczne aspekty ICT i ich zastosowań; wpływ na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu a zmiana preferencji poznawczych pod wpływem długotrwałego korzystania z przekazów medialnych: zanik czytelnictwa, zanik zdolności skupienia uwagi, cyfrowa demencja; manipulacja w przekazach medialnych (treść i forma przekazu); pojęcia: bańka informacyjna; fake news; trolling, cyberbullying.
Uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego.
Edytor tekstu (Microsoft Word lub LibreOffice Writer) w pracy zawodowej wychowawcy resocjalizacyjnego.
Arkusz kalkulacyjny w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego (Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); podstawowe funkcje i formuły; podstawowe zastosowania (obliczenia, wykresy, statystyka, filtrowanie i sortowanie).
Komponenty multimedialne przekazów online (obraz, dźwięk, film oraz ich realizacja; podstawowe pliki multimedialne oraz ich właściwości).
Multimedialne Witryny Google jako narzędzie do realizacji różnorodnych form twórczej aktywności w sieci; udostępnianie plików i folderów; realizacja witryny internetowej o tematyce zgodnej ze studiowaną specjalnością; realizacja sieciowych komponentów witryny: prezentacji multimedialnych, pokazów zdjęć, materiałów wideo, map, kalendarzy, testów i ankiet.
Korzystanie z sieciowych baz danych (na przykładzie baz Uniwersytetu Zielonogórskiego); LibreOffice Base jako narzędzie do tworzenia baz danych.
Zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming wideo; korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); organizacja i prowadzenie zajęć typu blended learning i e-learning.
Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.
Corocznie niezbędne materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.
Corocznie dodatkowe materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w Classroomie.
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2023 11:16)