SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarys pedeutologii i tutoringu w działalności resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarys pedeutologii i tutoringu w działalności resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-ZPTDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel-terapeuta. Jego pożądane cechy i predyspozycje w działalności resocjalizacyjnej. Nauczyciel w roli tutora. 

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Współpraca nauczycieli z rodzicami, instytucjami i placówkami wsparcia.

Sytuacje kryzysowe. Dylematy etyczne. Stres w zawodzie i problem wypalenia zawodowego.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

Metody kształcenia

Dyskusja, metody problemowe, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 50% oraz opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii lub tutoringu – 50%. Nieobecności na zajęciach (powyżej jednej) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

  2. Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

  3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.

  4. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003.

  2. Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

  3. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

  4. Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

  5. Muchacka B., Szymański M. (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2023 17:32)