SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat pracy wychowawcy resocjalizacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat pracy wychowawcy resocjalizacyjnego
Kod przedmiotu 08.3-WP-RzK-WPWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami metodyki pracy wychowawcy resocjalizacyjnego. Trenowanie i udoskonalenie kompetencji oraz umiejętności interpersonalnych, wykorzystywanych w kontakcie z klientami, tj. wychowankami. Osadzonymi. 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii. 

Zakres tematyczny

Celem zajęć jest wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze wychowawczym, terapeutycznym i resocjalizacyjnym.

WYKŁAD

Specyfika pracy wychowawcy resocjalizacyjnego.

Specyfika miejsc pracy: ośrodków wychowawczych, ośrodków socjoterapii, zakładów karnych, aresztów śledczych, ośrodków kuratorskich i innych.

ĆWICZENIA

  1. etyka zawodu wychowawcy,

  2. komunikacja interpersonalna,

  3. radzenie sobie ze stresem, 

  4. trening zastępowania agresji,

  5. asertywność,  

  6. poznanie specyfiki pracy w grupie, 

  7. sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach i konfliktowych,

  8. dostosowywania tematyki, form i przebiegu zajęć do potrzeb grupy.  

Metody kształcenia

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Literatura podstawowa

  1. Mydłowska B., AKSJOLOGICZNE ASPEKTY PRACY W PROCESIE RESOCJALIZACJI, Impuls, 2021

  2. Zięciak M., SAMODZIELNOŚĆ I USAMODZIELNIANIE WYCHOWANKÓW W MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKACH WYCHOWAWCZYCH, Impuls, 2020

  3. Pindel E., PROCES READAPTACJI SPOŁECZNEJ SPRAWCÓW PRZESTĘPSTW, Impuls, 2019

  4. Mazur J., OPIEKA I RESOCJALIZACJA WOBEC PRZESTĘPCZOŚCI NIELETNICH, Impuls, 2017,

  5. Konopczyńki M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, 2014

  6. Klonowska I., Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji. w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, 2018

Literatura uzupełniająca

Kaczmarczyk M., Toroń-Fórmanek B. (2022), Osadzone. Sytuacja społeczna kobiet w izolacji penitencjarnej, Toruń

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 14-04-2023 10:50)