SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat pracy wychowawcy resocjalizacyjnego |
Kod przedmiotu | 08.3-WP-RzK-WPWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawami metodyki pracy wychowawcy resocjalizacyjnego. Trenowanie i udoskonalenie kompetencji oraz umiejętności interpersonalnych, wykorzystywanych w kontakcie z klientami, tj. wychowankami. Osadzonymi.
Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii.
Celem zajęć jest wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze wychowawczym, terapeutycznym i resocjalizacyjnym.
WYKŁAD
Specyfika pracy wychowawcy resocjalizacyjnego.
Specyfika miejsc pracy: ośrodków wychowawczych, ośrodków socjoterapii, zakładów karnych, aresztów śledczych, ośrodków kuratorskich i innych.
ĆWICZENIA
etyka zawodu wychowawcy,
komunikacja interpersonalna,
radzenie sobie ze stresem,
trening zastępowania agresji,
asertywność,
poznanie specyfiki pracy w grupie,
sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach i konfliktowych,
dostosowywania tematyki, form i przebiegu zajęć do potrzeb grupy.
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.
Mydłowska B., AKSJOLOGICZNE ASPEKTY PRACY W PROCESIE RESOCJALIZACJI, Impuls, 2021
Zięciak M., SAMODZIELNOŚĆ I USAMODZIELNIANIE WYCHOWANKÓW W MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKACH WYCHOWAWCZYCH, Impuls, 2020
Pindel E., PROCES READAPTACJI SPOŁECZNEJ SPRAWCÓW PRZESTĘPSTW, Impuls, 2019
Mazur J., OPIEKA I RESOCJALIZACJA WOBEC PRZESTĘPCZOŚCI NIELETNICH, Impuls, 2017,
Konopczyńki M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, 2014
Klonowska I., Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji. w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, 2018
Kaczmarczyk M., Toroń-Fórmanek B. (2022), Osadzone. Sytuacja społeczna kobiet w izolacji penitencjarnej, Toruń
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 14-04-2023 10:50)