SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksuologia społeczno-kulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksuologia społeczno-kulturowa
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-SSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży, a także z różnymi sposobami wykorzystywania internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością oraz zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Seksualność człowieka. Komponenty seksualności. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Prawa seksualne i reprodukcyjne
  • Przegląd wybranych rezultatów badań nad seksualnością Polaków.  Seksualność młodzieży; seksualność i aktywność seksualna osób w wieku reprodukcyjnym; aktywność seksualna internautów, seksualność osób niepełnosprawnych.
  • Historia seksualności. Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych. Religia a seksualność człowieka. Seksualność w kulturach świata
  • Społeczne konstruowanie seksualności – zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny
  • Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych) - między erotyką a pornografią
  • Edukacja seksualna i wychowanie seksualne. Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej
  • Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI

Ćwiczenia

  • Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych. Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć. Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne.
  • Kobiecość i męskość a Internet. Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci. Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem internetu (cyberseks, sexting). 
  • Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.
  • Emancypacja osób LGBTQ - społeczność queer.
  • Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, kultura BDSM, poliamoria
  • Substancje psychoaktywne a seksualność człowieka 
  • Przekaz medialny dotyczący seksualności - kampanie w internecie wykorzystujące seksualność człowieka; pornografia i zagrożenia z nią związane

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Próg zaliczenia 60%. 

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Grabski B., Mijas M., Dora M., Iniewicz G.(2020). Dysforia i niezgodność płciowa. Kompendium dla praktyków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 
  3. Kowalczyk R., Tritt RJ., Lew-Starowicz Z. (2016), LBG. Zdrowie psychiczne i seksualne Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 
  4. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  5. Lew-Starowicz Z. (2022), Psychoseksuologia. Metody diagnostyczne i terapeutyczne, GWP, Sopot
  6. Wąż K., red. (2019), Obyczajowość seksualna Polaków. Perspektywa interdyscyplinarna, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  2. Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 
  3. Foucault M. (2010), Historia seksualności, Warszawa 
  4. Stola A., Kowalczyk R. (2021) Chemsex. Ujęcie wielodyscyplinarne, Wydawnictwo PWN. 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 15:03)