SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna i psychopatologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSPM-PKiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cele przedmiotu:
Student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i posiada ogólną wiedzę o procesach psychicznych.
Wykład:
Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Pojęcie zdrowia psychicznego.
Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Psychologia humanistyczna.
Psychopatologia rozwojowa. Zaburzenia przywiązania.
Efekt Galatei i efekt Golema - przeciwdziałanie tworzeniu się nieprzystosowania społecznego dzieci.
Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).
Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji,
Ćwiczenia:
Przyczyny zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież po urazach psychicznych.
Lęk separacyjny i fobia szkolna.
Metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Dzieci z dysleksją rozwojową, ADHD i w spektrum autystycznym.
Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży - uwarunkowania i sposoby pracy.
Problemy okresu dorastania. bunt młodzieńczy, zaburzenia odżywiania, depresje młodzieńcze i samobójstwa wśród nastolatków.
Uzależnienia wśród dzieci i nastolatków.
Wykłady : wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: Referat, pogadanka, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (na ocenę pozytywną wymagane jest minimum 50% prawidłowych odpowiedzi). Wylicza się ją na podstawie punktów uzyskanych ze sprawdzianu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-50% = 2.
Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z referatu z prezentacją multimedialną. Udział w dyskusji podczas zajęć może podnieść ocenę o 0,5 stopnia.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.
Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A.,. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa 2020
James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa 2003
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot 2003
Rosenhan D., Seligman M., Walker E. Psychopatologia. Poznań 2020.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. (2018,Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN.
Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000..
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 17:28)