poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć i składnikówkultury języka, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych norm i rodzajów błędów językowych oraz warunków i reguł poprawnego używania języka w różnych sytuacjach, w mowie i piśmie.
opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i pisania, sprawności językowej, cech dobrego stylu i kultury słowa.
kształtowanie kompetencji studentów w zakresie wrażliwości językowej, dbałości o kulturę języka, prawidłowej komunikacji międzyludzkiej, w tym także komunikacji językowej w internecie oraz w zakresie przygotowywania, prezentowania i oceniania publicznych wystąpień.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat obowiązujących reguł i zasad posługiwania się językiem polskim w mowie codziennej i w piśmie.
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Kultura języka - wprowadzenie.
Znaczenie kultury języka w pracy nauczycieli i pedagogów specjalnych.
Język i jego funkcje.
Składniki kultury języka - poprawność i sprawność językowa, etyka i estetyka słowa.
Norma językowa. Wybrane zasady poprawności językowej.
Najczęściej popełniane błędy językowe.
Natura polskiej wymowy. Akcent wyrazowy.
Sprawność językowa i techniczne aspekty mówienia.
Etyka słowa. Nowomowa i manipulacja językowa.
Estetyka słowa. Brutalizacja życia publicznego. Grzeczność i etykieta językowa.
Komunikacja elektroniczna - język w Internecie.
Kompetencje komunikacyjne nauczycieli - jak mówić, żeby nas słuchano?
Osobisty styl mówiącego.
Wystąpienia publiczne - cele i rodzaje wystąpień, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia; kryteria oceny wystąpień publicznych.
Przygotowanie i prezentacja wystąpienia.
Metody kształcenia
Prelekcja, metoda problemowa, indywidualne i grupowe zadania warsztatowe, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - Podstawą i warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwium, aktywności na zajęciach, indywidualnych zadań warsztatowych oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia publicznego ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych zadań cząstkowych - kolokwium, aktywności na zajęciach, zadań warsztatowych i końcowej prezentacji wystąpienia. Dozwolona jest jedna nieobecność
na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.
Ocena końcowa przedmiotu – ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.
Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2012.
Olejarz Małgorzata, Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] M.Olejarz, E.Lipowicz, J.Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.
Literatura uzupełniająca
Sherwyn P. Morreale, Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.
Wiszniewski Andrzej, Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.
Rusinek Michał., Załazińska Aneta., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Principles of Speech Communication, Longman Pub Group, 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 23:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.