zapoznanie z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
zapoznanie zasadami organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym z zasadami orzekania w wyż. wym. zakresie,
przygotowanie do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do socjologii", "Psychologia rozwoju człowieka" oraz "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Rys historyczny, przedmiot, cele, zadania, funkcje i struktura poradnictwa pedagogicznego.
Proces postępowania poradniczego, doradca jako podmiot działania, porada, jej struktura, treść i charakter, niektóre zasady działania poradniczego, metody pracy w poradnictwie.
Kompetencje poradnicze nauczyciela/wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
Ujęcia koncepcyjne poradnictwa dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego na rzecz uczniów ze SPE – założenia i obszary działania, nowe formy edukacji, systemy wsparcia.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce na rzecz uczniów ze SPE – formy i zasady udzielania pomocy, zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów (innych podmiotów udzielających pomocy) w świetle nowych przepisów prawnych w tym zakresie.
Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej – podstawy prawne i procedury postępowania.
Metody kształcenia
wykład: wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z prezentacją multimedialną, praca z dokumentem prawnym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładów.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
Czarnocka M., Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, Warszawa 2018.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);
Literatura uzupełniająca
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743);
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481);
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681);
Uwagi
Podstawowy – aktualny wykaz aktów prawnych (nie wymienionych wyżej) dot. kształcenia dzieci ze SPE i pomocy psychologiczno -pedagogicznej otrzymuje student na
pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.