SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-SOC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Podstawy pedagogiki i psychologii.
Problematyka konwersatorium:
Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią.
Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Role grupowe.
Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy.
Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych.
Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.
Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Planowanie i projektowanie pracy socjoterapeutycznej.
Praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych; ocena samodzielne przygotowanych konspektów zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy oraz przeprowadzenie zajęć w grupie macierzystej; ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Paszkiewicz A., Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019.
Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.
Sikorski W., Techniki terapii grupowej dzieci i młodzieży oparte na graniu ról w:I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006.
Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Nysa, 2014.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf.
Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:25)