zapoznanie z podstawowymi problemami współczesnej pedagogiki specjalnej (zwłaszcza pedagogiki leczniczo-terapeutycznej),
zapoznanie systemami kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z niepełnosprawności intelektualnej, spektrum zaburzeń autystycznych, inteligencji niższej niż przeciętna, specyficznych trudności w uczeniu się i niepowodzeń edukacyjnych uwarunkowanych innymi czynnikami, sytuacji kryzysowych w życiu dziecka i jego rodziny,
zapoznanie z zasadami wyrównywania szans edukacyjnych i specyfiką pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz terapeutycznej w odniesieniu do tych dzieci/uczniów,
ukształtowanie umiejętności identyfikowania i interpretowania (także krytyki) zjawisk i systemów wsparcia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z wymienionych przyczyn w kontekście powiązań z subdyscyplinami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu,
ukształtowanie umiejętności projektowania procesu wsparcia rodziny z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza wyżej wymienionymi dziećmi/uczniami),
uwrażliwienie na potrzebę organizowania kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z wymienionych przyczyn oraz na przestrzeganie zasad etyki w pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dysfunkcji rozwojowych oraz edukacji włączającej i specjalnych potrzeb edukacyjnych, zdobytą na przedmiotach: "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Pedagogika integracyjna i włączająca" oraz "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Prawo oświatowe i kierunki badań nad inkluzją i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - aktualne dokumenty prawne i osiągnięcia naukowe w Polsce i na świecie.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
Osoba ze spektrum autyzmu - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
Osoba z inteligencją niższą niż przeciętna - definicje, charakterystyka.
Specyficzne trudności w uczeniu się oraz niepowodzenia edukacyjne uwarunkowane innymi czynnikami - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i jego rodziny, zaburzające jego rozwój - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
Tematyka konwersatorium:
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera, różne postacie autyzmu atypowego) - sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna, kompetencje komunikacyjne i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna - sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież z inteligencją niższą niż przeciętna w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna oraz ich rodzin.
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z trudnościami w uczniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, zespół Tourette'a, trudności niespecyficzne) - omówienie specyfiki zaburzeń poszczególnych sfer funkcjonowania. Dzieci i młodzież z trudnościami w uczeniu się w systemie rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się oraz ich rodzin.
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci w sytuacjach kryzysowych - omówienie specyfiki zakłóceń poszczególnych obszarów funkcjonowania indywidualnego i rodzinnego. Dzieci i młodzież w sytuacjach kryzysowych w systemie wsparcia (społecznego i psychologicznego) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży w sytuacjach kryzysowych oraz ich rodzin.
konwersatorium: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt wsparcia dziecka w sytuacji kryzysowej i jego rodziny),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Czarnocka A., Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, Warszawa 2018.
Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Katowice 2016.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
Literatura uzupełniająca
Delaney M., Special Educational Needs, Oxford 2016.
Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, red. T. Zacharuk, L. Pytka, Siedlce 2018.
Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.