SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-PSSM-PRNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z celami i zadaniami rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia. Udział w warsztatach prezentujących podstawy metodyczne terapii ruchem, rehabilitacji i sportu osób niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie i nauka wykorzystania momentów integracyjnych i rehabilitacyjnych w poszczególnych etapach edukacyjnych.
Wprowadzenie studentów w istotę niepełnosprawności w naturalnym środowisku uczniów (organizacja imprez sportowych dla osób z niepełnosprawnością).
Podstawy wiedzy dotyczącej rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
1. Cele i zadania rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
2. Sport osób z niepełnosprawnością intelektualną
3. Terapia zajęciowa
4. Rehabilitacja osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Bezpieczeństwo zajęć w grupach dysfunkcyjnych i integracyjnych. Zajęcia ruchowe w grupach dysfunkcyjnych i integracyjnych – treści, metody, formy i środki.
6. Terapia ruchem w rzadkich zespołach zaburzeń rozwojowych (Autyzm, Zespół Aspergera, itd.).
7. Specyfika wybranych dyscyplin w sporcie osób niepełnosprawnych. Pomiar i ocena możliwości funkcjonalnych osób ze specjalnymi potrzebami (metody diagnostyczno - ewaluacyjne).
8. Zaopatrzenie medyczne i sprzęt sportowy w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
9. Udział w zajęciach wychowania fizycznego lub zajęciach sportowych w naturalnym środowisku ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
10. Organizacja zajęć sportowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie testu egzaminacyjnego z progami punktowymi na min. 50% założonych punktów. Zaliczeni przedmiotu uzyskuje student , który uzyskał pozytywne zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia: podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie projektu-prezentacja multimedialna, udział w wybranych imprezach sportowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, aktywny udział we wszystkich zajęciach. Nieobecność na zajęciach musi zaliczona po ustaleniu formy z prowadzącym.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Marta Dalecka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 22:16)