SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WPSI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów społeczno-kulturowych uwarunkowań sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Nabycie przez studentów umiejętności interpretowania czynników warunkujących jakość życia osób z niepełnoprawnością intelektualną oraz podejmowania działań wspierających ich społeczną inkluzję oraz społeczną partycypację. Przygotowanie studentów do działania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym.
Znajomość treści z przedmiotu Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykłady:
1) Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie kulturowej, socjologicznej i psychologicznej: koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. 2) Stereotypy i uprzedzenia jako czynniki wykluczające osoby z niepełnosprawnością intelektualną z życia społecznego oraz sprzyjające budowaniu przez nie tożsamości negatywnej. 3) Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną: parametry jakości życia oraz ich uwarunkowania.
Ćwiczenia:
1) Możliwości i ograniczenia realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia. 3) Budowanie kapitału społecznego oraz wzmacnianie partycypacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualnym w środowisku lokalnym. 3) Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych – przygotowanie, realizacja oraz ewaluacja projektu edukacyjnego.
Wykład, praca z tekstem, praca w grupach, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt edukacyjny realizowany w środowisku lokalnym: temat uzgodniony ze studentami.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:44)