Zapoznanie studentów z etapami badań pedagogicznych. Wyposażenie studentów w umiejętności formułowania celów, problemów, zmiennych i ich wskaźników (w przypadku badań ilościowych), wyboru paradygmatu badań oraz odpowiedniej metody. Przygotowanie studentów do etycznego oraz rzetelnego przeprowadzenia badań.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.. Opracowana część teoretyczna pracy magisterskiej.
Zakres tematyczny
Badania ilościowe a jakościowe.
Cele badań naukowych.
Zasady badań pedagogicznych.
Formułowanie celu, problemów, zmiennych, wybór paradygmatu, metody badań pedagogicznych.
Opracowanie procedury badań, w tym narzędzia badawczego.
Opisywanie zmiennych (niezależnych i zależnych), wskaźników adekwatnie do podjętych problemów.
Ustalenie próby badawczej, badanej grupy osób.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Opracowana koncepcja badań własnych.
Literatura podstawowa
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2021.
Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 17:48)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.