SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNL2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie metod, form i zasad kształcenia oraz wychowanie (umiarkowanym i znacznym) obowiązujących na I etapie edukacji,
  • warsztatowe przygotowanie do efektywnej i racjonalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębszym na I etapie edukacji w różnych placówkach oświatowych.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, zasad rewalidacji i edukacji tychże osób oraz podstaw dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Dydaktyka specjalna", "Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej".   

Zakres tematyczny

Tematyka konwersatorium:

  • Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
  • Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji).
  • Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji.
  • Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
  • Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
  • Planowanie procesu kształcenia i wychowania młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia.
  • Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych.
  • Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
  • Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
  • Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.
     

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
  • opracowanych konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych,
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.
  2. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.
  3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
  4. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura uzupełniająca

  1. Jacobson J. W., Mulick J. A., Rojahn J., Handbook of Intellectual and Developmental Disabilities, Berlin 2006.
  2. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
  3. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
  4. Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:30)