SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację zadań opiekuńczych i wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości ich zaspokajania poprzez zajęcia wychowawczo-opiekuńcze.
Podstawowa wiedza z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Zakres tematyczny
1) Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. 2) Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w placówce opiekuńczo-wychowawczej. 3) Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. 4) Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Trudności wychowawcze w pracy. 6) Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Konspekty zajęć - pozytywna ocena merytoryczna. Przeprowadzenie próbnych zajęć. Aktywny udział w zajęciach.
1. Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, Staatsinstitut für Schulqualität und Bildungsforschung, Gdańsk 2017.
2. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Warszawa 1992, WSiP.
3. Pilecka W. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
1. Sterter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.
2. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2023 09:20)