SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WRGN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z metodyką pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną oraz z głęboka niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi.
Podstawowa wiedza z zakresu sprzężonej oraz głębokiej niepełnosprawności intelektualnej.
Zakres tematyczny.
1. Analiza dokumentów regulujących zasady pracy rewalidacyjno – wychowawczej z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Cechy i zadania terapeuty w pracy z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 5. Znaczenie dotyku w terapii dziecka ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności; stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: pozycje złożeniowe, trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 7. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób ze sprzężona i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 8. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 9. Współpraca terapeutów z opiekunami osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji. Przygotowanie projektu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - ocena.
1. Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Kraków 2016
2. Frohlich A., Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańsk 2015
3. Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2013
4. Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997
1. Knill Ch., Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa 1997
2. Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1998
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2023 09:24)