Specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przygotowanie do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności intelektualnej), pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, andragogiki, psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, psychologii społecznej.
Zakres tematyczny
Przedmiot i podstawowe zadania pracy opiekuńczo-wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Problemy pełnoletnich osób z niepełnosprawnością intelektualną w odgrywaniu ról społecznych osoby dorosłej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego pobytu, placówki opieki wytchnieniowej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, mieszkania treningowe, nowe formy wspieranego mieszkalnictwa.
Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w realizacji dorosłości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Współpraca z rodzinami i opiekunami podopiecznych/mieszkańców/uczestników placówek specjalnych.
Kompetencje merytoryczne i osobowościowe wychowawcy i opiekuna.
Metodyka planowania i realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody kształcenia
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, metoda działań praktycznych, metody aktywizujące.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie pozytywnej oceny z konwersatorium.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i prezentacja przykładowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnością intelektualną - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
Fetzki T., Fetzka A., Dorosły z niepełnosprawnością intelektualną w sieci systemu instytucjonalnego: analiza wybranych problemów, w: Dyskursy Młodych Andragogów, 21,2020. s. 249-263.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003
Literatura uzupełniająca
Fetzki T., Communauté de l’Arche – wzór hostelu dla dorosłych niepełnosprawnych umysłowo niezdolnych do samodzielnej egzystencji (z doświadczeń wolontariusza), „Łużyckie Zeszyty Naukowe” 2008, nr 4, s. 106-108.
Fetzka A., Sroczyński K., Hostel jako forma usamodzielniania osób z zaburzeniami psychicznymi, w: Łużyckie Zeszyty Naukowe, 4/2008, s. 91-95.
Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, red. B. Matyjas, R. Stojecka-Zuber, Kielce 2007.
Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
Bray, A., Definitions of Intellectual Disability: Review of the Literature. Report prepared for the National Health Committee. Wellington: Ministry of Health and Donald Beasley Institute Inc. 2003.
Uwagi
Studenci na bieżąco zapoznają się z aktami prawnymi regulującymi pracę placówek dziennych i całodobowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 00:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.