SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Doradztwo zawodowe |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-DZNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami doradztwa zawodowego, zadaniami doradcy zawodowego, instytucjami wsparcia oraz kluczowymi problemami rynku pracy (otwartego i chronionego );
Kształtowanie umiejętności w zakresie diagnostyki (samobadanie predyspozycji), przygotowania dokumentacji aplikacyjnej, prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej oraz podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Wykłady:
Poradoznawstwo, poradnictwo, doradztwo zawodowe – istota, rozwój, cele, zadania; model, zasady; koncepcje; aspekty prawno-organizacyjne.
Otwarty i chroniony rynek pracy - analiza teoretyczno-empiryczna (zawody deficytowe, nadwyżkowe, w równowadze; bariery w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami; uprawnienia pracowników z niepełnosprawnościami; obowiązki i uprawnienia pracodawców, możliwości i problemy zawodowe osób z niepełnosprawnościami.).
Polityka rynku pracy (w tym wobec osób z niepełnosprawnościami). Wybrane programy zatrudniania na współczesnym rynku pracy (krajowym, europejskim).
Instytucje wspierające w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych (edukacyjne, pozaedukacyjne).
Dobra diagnoza jako jeden z warunków gwarantujących skuteczność działań doradcy zawodowego (analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych). Wywiad jako podstawowe narzędzie pracy doradcy zawodowego.
Ćwiczenia:
Rola i zadania doradcy zawodowego (diagnoza doradcza, Indywidualny Plan Aktywizacji, wsparcie przygotowujące do zatrudnienia, wsparcie motywacyjne, wsparcie w zatrudnieniu - szkolenie stanowiskowe).
Samobadanie oraz analiza wyników w kontekście własnej sytuacji zawodowej, ocena predyspozycji zawodowych (w oparciu o dostępne testy).
Tworzenie dokumentów aplikacyjnych z wykorzystaniem wskazówek prezentowanych na stronach internetowych instytucji świadczących usługi z zakresu doradztwa zawodowego (analiza i ocena dostępnych wzorów).
Rozmowa kwalifikacyjna, prezentowanie mocnych stron (analiza przykładowych filmów zamieszczonych w Internecie oraz scenki symulacyjne).
Wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów (wraz z prezentacją multimedialną) oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie egzaminu pisemnego lub ustnego (uzyskanie min. 51% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.
Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach.
1. Bańka A., Poradnictwo zawodowe i doradztwo karier. Skale samooceny jakości procesu doradztwa zawodowego, Poznań 2004.
2. Barometr zawodów 2023, https://barometrzawodow.pl/ [13.04.2023].
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.
4. Klementowska A., Flaszyńska E., Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy), Zielona Góra 2018.
5. Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 2011.
6. Paszkowicz M.A., Garbat M. (red.), Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy. Ku pełnemu uczestnictwu w rynku pracy, Zielona Góra 2015.
7. Podoska-Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
8. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012.
9. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 Nr 99 poz. 1001) - tekst ujednolicony opracowano na podstawie: Dz.U. z
2022 r. poz. 690, 830, 1079, 1383, 1561, 1812, 2140, 2666, 2754, z 2023 r. poz. 240.
10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku
pracy (Dz.U. dnia 22 maja 2014 r. Poz. 667).
1. Majewski T., Jak zatrudniać osoby niepełnosprawne? Poradnik dla pracodawców, Warszawa 2007.
2. Majewski T., Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy, Warszawa 2011.
3. Pietrulewicz B., Paszkowicz M.A., Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy, Zielona Góra 2010.
4. Szydlik-Leszczyńska A., Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy, Warszawa 2012.
5. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:21)