SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywizacja społeczno-zawodowa |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-AZNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Student posiada wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej.
A. Problematyka wykładów
1. Podstawowe pojęcia: jakość życia, rehabilitacja i aktywizacja społeczno-zawodowa, doradztwo zawodowe i praca zawodowa.
2-3. Udział osób z niepełnosprawnościami w życiu społeczeństwa: przeszłość i teraźniejszość.
4. Uwarunkowania aktywizacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnościami: ograniczenia, możliwości, korzyści i koszty.
5. Prawne aspekty aktywizacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnościami (Polska, zagranica).
6. Edukacja i przygotowanie zawodowe osób z niepełnosprawnościami jako warunek wejścia na rynek pracy.
B. Problematyka ćwiczeń
1. Sytuacja osób z niepełnosprawnościami w wybranych krajach.
2-3. Programy i instytucje systemowe wspomagające aktywność zawodową osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie.
4-5. Projekt wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnościami w zakresie integracji społeczno-zawodowej.
6. Dobre praktyki w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: praca z literaturą przedmiotu, dyskusja, projekt, możliwe wyjścia studyjne do ośrodków rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: bieżąca praca na zajęciach, realizacja projektu.
Egzamin pisemny z progami punktowymi: 51% - 60%: dostateczny; 61% - 70%: dostateczny plus; 71% - 80%: dobry; 81% - 90%: dobry plus; 91% - 100%: bardzo dobry.
Garbat, M. (2013). Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Bariery i koszty. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Garbat, M. (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res.
Garbat, M. (2020). Wspieranie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami na świecie. Polityki, systemy, modele. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kobus-Ostrowska, D. (2018). Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Majewski, T. (1999). Rehabilitacja zawodowa i zatrudnianie osób niepełnosprawnych dla pracowników terenowych. Warszawa: KIG-R.
Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Paszkowicz, M.A. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Zielona Góra: Fundacja Wydawnicza JM, Uniwersytet Zielonogórski.
Akty prawne:
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tekst jednolity: Dz.U. 2022, poz. 2240.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz.U. 2023 poz. 82 ze zm.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jednolity: Dz.U. 2022, poz. 690 ze zm.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 100 ze zm.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. - Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, M.P. 1997, nr 50, poz. 475.
Hulek, A. (1969). Teoria i praktyka rehabilitacji inwalidów. Analiza w aspekcie fizycznym, psychologicznym, społecznym i zawodowym. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Masłyk, T., Migaczewska, E., Stojkow, M., Żuchowska-Skiba, D. (2016). Aktywni niepełnosprawni? Obywatelski i społeczny potencjał środowiska osób niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwa AGH.
Pawłowska-Cyprysiak, K. (2016). Dać szansę na rynku pracy. Reintegracja zawodowa osób z nabytą niepełnosprawnością ruchową. Dobre praktyki. Warszawa: CIOP-BIP.
Ramik-MaĪewska, I, Leśniewska, G. (red.) (2008). Aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych ruchowo. Poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych. Szczecin: WyĪsza Szkoła Humanistyczna TWP w Szczecinie.
Sakowicz-Boboryko, A., Szada-Borzyszkowska, J., Otapowicz, D., Bilewicz, M. (2021). Aktywność zawodowa kobiet z niepełnosprawnością – stan, uwarunkowania, potrzeby. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Waszkowski, H. (2018). Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób z niepełnosprawnością w spółdzielczych formach gospodarowania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Woźniak, Z. (2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Academica.
Artykuły z czasopism: „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”; „Niepełnosprawność: Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”; „Problemy Profesjologii”; „Niepełnosprawność: Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”.
Zmodyfikowane przez dr Maria Agnieszka Paszkowicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 19:05)