SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne i socjologiczne aspekty pedagogiki leczniczej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-PSPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie problematyki choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka w aspekcie biopsychospołecznym.
Wprowadzenie do pedagogiki, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, wybrane zagadnienia z pediatrii.
Wykłady
Pedagogiczne aspekty choroby przewlekłej:
Ćwiczenia
Specyfika wybranych chorób przewlekłych:
Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i dysfunkcji ruchowych oraz ich wpływ na psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie dziecka (np. mózgowe porażenie dziecięce, cukrzyca, epilepsja, alergie, astma oskrzelowa, choroby nowotworowe.
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia
Praca indywidualna, praca w grupach, analiza tekstów z dyskusją.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z egzaminu. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia
Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów
1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Anto szewska, To ruń 2011.
2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.
5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.
6. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000
7. B. Woynarowska (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010
Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017
Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.
Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.
Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
Rudek I., Disabled children in Poland - basic assumptions of social integration, [w:] A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk (editors), Education of a young child - reflections, problems, experiencres, Zielona Góra 2009.
Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 11:50)