Zapoznanie z celami i zadaniami rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej, postępowaniem rehabilitacyjnymi w ważniejszych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia. Poznanie zaleceń i rekomendacji do aktywności fizycznej, zasad prowadzenia treningu zdrowotnego dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością oraz chorobą przewlekłą. Udział w warsztatach prezentujących podstawy metodyczne treningu zdrowotnego i rehabilitacujnego.
Wymagania wstępne
Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Zakres tematyczny
Cele i zadania rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej.
Kinezyterapia, wpływ ruchu na organizm człowieka.
Zasady stosowania fizykoterapii.
Terapia zajęciowa.
Wprowadzenie do oceny klinicznej - badanie ogólne i czynnościowe.
Postępowanie rehabilitacyjne i terapia ruchem u osób z niepełnosprawnością sprzężoną oraz w wybranych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia.
Rehabilitacja w wieku rozwojowym.
Praktyczne zastosowanie zasad rehabilitacji w pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną oraz chorobą przewlekłą.
Rehabilitacja osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą.
Aktywność fizyczna a długowieczność-zasady stosowania terapii ruchowej u seniorów.
Udział w zajęciach sportowych w naturalnym środowisku ucznia z niepełnosprawnością fizyczną.
Organizacja zajęć sportowych dla osób z niepełnosprawnością fizyczną.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: warunkiem zaliczenia pozytywne zaliczenie ćwiczeń, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium przeprowadzanego w formie pisemnej.
Konwersatorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych o cen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega: wykonanie
projektu, obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta oraz aktywny udział w warsztatach ruchowych prowadzonych na sali do zajęć rehabilitacyjnych. Opracowanie projektu grupowego do tyczącego profilaktyki chorób wynikających z hipokinezji w formie zaleceń dla pacjenta.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu: 3,25 - 3,5; 3,75-4.0; 4,75-5,0.
Literatura podstawowa
Antoszewska B., Wójcik M. (red.), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn 2015.
Bauer A. Wiecheć A. Śliwiński Z. (red), Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Markmed Rehabilitacja, Ostrowiec Świętokrzyski 2012.
Bogdanowicz M. Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005.
Kwolek A. (red.), Rehabilitacja medyczna, Podstawowa wiedza o rehabilitacji, podstawy anatomiczne i fizjologiczne fizjoterapii i rehabilitacji medycznej. Ocena kliniczna i funkcjonalna poszczególnych układów, metody terapeutyczne w rehabilitacji. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2015.
Kosmol A. Sport niepełnosprawnych dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych PZWL Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca
Rosławski A., Skolimowski T., Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. PZWL, Warszawa 2009.
Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć. Wyd. Impuls, Kraków 2001
Wójcik M., Antoszewska B. (red.), Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn 2015.
Zembaty A., Kinezyterapia. (red.), Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii. Wyd. Kasper, Kraków 2002
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Dalecka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 22:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.