SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MTPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.
Problematyka konwersatorium:
Chore dziecko (w okresie dorastania) w środowisku rod innym i w grupie rówieśniczej.
Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową.
Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych o raz z niesprawnością ruchową.
Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie młodzieży. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia
Specyfika oddziaływań wobec młodzież y np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę , depresję itd.
Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu.
Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową.
Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie przykładowych zajęć adresowanych wobec młodzieży przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci.
Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u młodzieży, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja).
Trudności i ograniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, metod leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji).
Organizacja warsztatu pracy.
Praca w grupach, metoda projektów, gry symulacyjne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa: ocena referatu, przygotowanie konspektu (ocena) oraz przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Antoszewska B., (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń 2011.
2. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.
3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008.
4. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore : zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
5. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.
6. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.
7. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
8. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
9. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.
10.Stawarski A., Winczura B., Cytowska B. Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2013.
11. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.
12. Woynarowska I., (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.
1. Hobbs N., Perrin J.M., Ireys H.T. Chronically ill children and their families. San Francisco-London 1985.
2. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
3. Konieczna I., Praca z dzieckiem przewlekle chorym [w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.
4. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.
5. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.
6. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.
7. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.
8. Poradniki zawarte na stronie www. ORE
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 20:43)