SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ESPCiNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • mgr Alicja Kozakiewicz
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
  • Zdrowie seksualne i reprodukcyjne osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.
  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej - zakres definicyjny.
  • Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją. 
  • Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
  • Rehabilitacja seksualna.

Ćwiczenia

  • Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Rozwój psychoseksualny człowieka.
  • Normatywne zachowania seksualne.
  • Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. 
  • Tożsamość płciowa i psychoseksualna. 
  • Problemowe zachowania seksualne. 

Metody kształcenia

Wykłady

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. 

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4. 

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
  3. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2015), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością fizyczną. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 
  2. Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
  3. Radomski D. (2005), Czynniki utrudniające realizację życia erotycznego osób niepełnosprawnych fizycznieSeksuologia Polska; 3(1):8-12.
  4. Rowen, T. S., Stein, S., & Tepper, M. (2015). Sexual Health Care for People with Physical Disabilities. The Journal of Sexual Medicine12(3), 584–589. 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 11:42)