Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Zakres tematyczny
Wykłady
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne osób z niepełnosprawnością ruchową.
Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej - zakres definicyjny.
Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
Rehabilitacja seksualna.
Ćwiczenia
Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością ruchową.
Rozwój psychoseksualny człowieka.
Normatywne zachowania seksualne.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Problemowe zachowania seksualne.
Metody kształcenia
Wykłady
wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2015), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością fizyczną. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
Literatura uzupełniająca
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
Radomski D. (2005), Czynniki utrudniające realizację życia erotycznego osób niepełnosprawnych fizycznie, Seksuologia Polska; 3(1):8-12.
Rowen, T. S., Stein, S., & Tepper, M. (2015). Sexual Health Care for People with Physical Disabilities. The Journal of Sexual Medicine, 12(3), 584–589.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 11:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.