Zapoznanie studentów z formami pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się, z procedurą diagnostyczną i metodami pracy terapeutycznej z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Przygotowanie do projektowania i realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w placówce oświatowej.
Wymagania wstępne
Student zna podstawy pedagogiki specjalnej, pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej.
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się.
Formy i rodzaje ćwiczeń funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, kinestetyczno-ruchowych).
Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania.
Ćwiczenia wspomagające myślenie i umiejętności matematyczne.
Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Opracowanie ramowych programów terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kierunki współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się – propozycje rozwiązań praktycznych.
Unormowania prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE, z trudnościami w uczeniu się.
Metody kształcenia
ćwiczenia: metoda projektu, metoda indywidualnych przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach - dyskusji, kolokwium z treści realizowanych na zajęciach, przygotowanie projektu ramowych programów terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Ocenę łączną z przedmiotu będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu Oceną końcową z przedmiotu stanowi ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Gdańsk 2014.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2011.
Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2003.
Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.
Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2013.
Literatura uzupełniająca
Glodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
Karaskowa V., Zabawy ruchowe, Gdańsk 2007.
Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z aktualnymi zmianami.
Crawford, A., Teaching and Learning Strategies for the Thinking Classroom. New York 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2023 09:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.