Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Poznanie przez studentów podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową.
Nabycie przez studentów wiedzy na temat podstaw prawnych funkcjonowania placówek, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą.
Poznanie przez studentów form, metod i zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Rozwinięcie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
Nabycie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym projektowania konspektów zajęć i planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności narządu ruchu oraz chorób przewlekłych - psychicznych i somatycznych oraz terminalnych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
Zakres tematyczny
Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).
Profilaktyka trudności wychowawczych.
Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).
Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych.
Osobowość, postawy i etyka w pracy opiekuńczo - wychowawczej.
Metody kształcenia
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i przeprowadzenie przykładowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, (red.). Kraków 2013.
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.
Literatura uzupełniająca
Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red., Kraków 2007.
Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.
Nowicki S., Teaching your child the language of social success. Atlanta 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 08:58)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.