SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOWC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
  • dr Regina Korzeniowska
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. 
  2. Nabycie przez studentów wiedzy na temat podstaw prawnych funkcjonowania placówek, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą.
  3. Poznanie przez studentów form, metod i zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  4. Rozwinięcie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
  5. Nabycie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym projektowania konspektów zajęć i planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności narządu ruchu oraz chorób przewlekłych - psychicznych i somatycznych oraz terminalnych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.

Zakres tematyczny

  1. Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.
  2. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  4. Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).
  5. Profilaktyka trudności wychowawczych.
  6. Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).
  7. Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  8. Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych.
  9. Osobowość, postawy i etyka w pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Metody kształcenia

Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i przeprowadzenie przykładowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

 

Literatura podstawowa

  1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, (red.). Kraków 2013.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  4. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
  5. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red., Kraków 2007.
  2. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  4. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.
  5. Nowicki S., Teaching your child the language of social success. Atlanta 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 08:58)